РОЗВИТОК ВІДЧУТТЯ РИТМУ В ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ = RHYTHM SENSE DEVELOPMENT FOR CHILDREN WITH SPEECH DISABILITIES USING FICTIONAL TEXTS

Шостак О.О. (2022) РОЗВИТОК ВІДЧУТТЯ РИТМУ В ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ = RHYTHM SENSE DEVELOPMENT FOR CHILDREN WITH SPEECH DISABILITIES USING FICTIONAL TEXTS. Інноваційна педагогіка, 2022 (Т. 2): Вип. 43. pp. 52-55.

[img]
Preview
Text
Шостак О. О._Розвиток відчуття ритму в дітей із порушеннями мовлення з використанням художніх творів.pdf

Download (712kB) | Preview

Abstract

Стаття присвячена аналізу проблеми формування відчуття ритму в дітей із мовленнєвими порушеннями засобами художньої літератури. Коротко окреслено значення літератури в становленні особистості й мовленнєвому розвитку дитини. Художні тексти збагачують словниковий запас, демонструють зразки граматично правильного літературного мовлення, забезпечують естетичне й моральне виховання. Особливої актуальності набуває використання художніх творів у корекційній роботі з дітьми з порушеннями мовлення. Наразі апробовано різні логопедичні методики: методика формування образного мовлення в дітей старшого дошкільного віку (Н. Ільїна), методика формування зв’язного монологічного мовлення в процесі навчання переказу (В. Глухов) тощо. Проте відсутнє окреме дослідження проблеми розвитку відчуття ритму під час роботи з художніми текстами. У статті на прикладі казки І. Франка «Ріпка» обґрунтовано доцільність використання творів художньої літератури, зокрема ритмізованої прози, для формування відчуття ритму в дітей із порушеннями мовлення. Насамперед представлено огляд основних філологічних підходів до тлумачення поняття ритму. У широкому розумінні ритм передбачає повторюваність відповідних явищ У мовленні він репрезентований як упорядкованість звукових, лексичних і синтаксичних одиниць. Чітка ритмічна організація властива творам художньої літератури, передусім поезії, але також і прозі. В авторській казці «Ріпка» ритмічність реалізується на рівні фонетичної впорядкованості, співзвучних слів, однотипно побудованих фраз, які водночас виступають засобом увиразнення змісту. Зазначена ритмічна організація допоможе дітям краще сприйняти і переказати твір, а також усвідомити процес повторення одиниць, на якому базується ритм. Таким чином, підбираючи художні тексти для логопедичної роботи, потрібно звертати увагу на їх ритмічну будову, що полегшить сприймання твору дітьми, сприятиме його запам’ятовуванню, формуванню відчуття ритму і розвитку мовлення загалом.

Item Type: Article
Additional Information: Шостак О. О. Розвиток відчуття ритму в дітей із порушеннями мовлення з використанням художніх творів / О. О. Шостак // Інноваційна педагогіка. - Вип. 43. - Т. 2. - 2020. - С. 52-55.
Uncontrolled Keywords: ритм, художня література, ритмізована проза, казка, діти з порушеннями мовлення, корекційна робота
Subjects: 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія
3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 371 Організація системи освіти та виховання. Шкільна організація
3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 376 Освіта, навчання, підготовка спеціальних груп осіб. Спеціальні школи
Divisions: Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти ім. Поніманської Т. І.
Depositing User: Ірина Гаврилюк
Date Deposited: 30 Mar 2023 08:16
Last Modified: 30 Mar 2023 08:16
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/11015

Actions (login required)

View Item View Item