Ціпан Т. (2023) ТЕХНОЛОГІЇ ВИХОВАННЯ В НУШ: МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА. Інноватика у вихованні, 2023: Вип. 17. pp. 312-321.
|
Text
Ціпан Т..pdf Download (6MB) | Preview |
Abstract
Стаття присвячена проблемі національно-патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки. Музейна педагогіка розглядається у статті як інноваційна педагогічна технологія, спрямована на виховання та розвиток особистості (особливо її аксіологічної сфери); як технологія, що пропонує якісно новий рівень освоєння культури і мистецтва на основі музейного зібрання і на цій основі реалізацію основних завдань національно-патріотичного виховання. Вирізнено засоби музейної педагогіки: музеї, музейні фонди, музейне середовище (включає музейну колекцію, музейну справу, пошуково-дослідницьку діяльність), музейні предмети, музейні експозиції (виставки), музейна комунікація, що реалізується в музейних лекціях, уроках, екскурсіях, конкурсах. Представлено типологію музеїв, які функціонують на базі закладів загальної середньої освіти, як-то: історичні, природничі, шкільні, літературні, художні, комплексі; схарактеризовано виховний потенціал музею закладу загальної середньої освіти (шкільного музею). Здійснено короткий опис таких форм музейної педагогіки, як театралізований квест, інтерактивне заняття «Прабабусина скриня».
The article is devoted to the problem of national and patriotic education of primary schoolchildren by means of museum pedagogy. Museum pedagogy is considered in the article as an innovative pedagogical technology aimed at the education and development of the individual (especially its axiological sphere); as a technology that offers a qualitatively new level of mastering culture and art on the basis of museum collections and, on this basis, the implementation of the main tasks of national-patriotic education. The means of museum pedagogy are distinguished: museums, museum collections, museum environment, museum objects, museum expositions (exhibitions), museum communication, which is implemented in museum lectures, lessons, excursions, and competitions. The article outlines the pedagogical potential of such tool of museum pedagogy as museum communication, which is considered as a process of communication between a visitor and museum exhibits that are original in their origin and purpose. A brief description of museum interactivity is made, which involves the active participation of the museum audience in the process of museum communication in order to gain personal experience for better mastery of the museum space, involving museum visitors in active, creative activities with objects, collections of expositions, through various cultural and educational forms. The author presents a typology of museums functioning on the basis of general secondary education institutions and the educational potential of the museum of a general secondary education institution (school museum). A brief description of such forms of museum pedagogy as a theatrical quest and an interactive lesson “Great-grandmother’s Chest” is given.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Ціпан Т. Технології виховання в НУШ: музейна педагогіка / Т. Ціпан // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - Рівне, 2023. - Вип. 17. - С. 312-321. |
Uncontrolled Keywords: | технології виховання, музейна педагогіка, засоби і форми музейної педагогіки, молодші школярі; education technologies, museum pedagogy, means and forms of museum pedagogy, primary schoolchildren |
Subjects: | 0 Загальний відділ > 06 Організація та інші типи об'єднання (співробітництва) 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 373 Види загальноосвітніх шкіл |
Divisions: | Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання |
Depositing User: | Богдана Печончик |
Date Deposited: | 09 Oct 2023 11:53 |
Last Modified: | 09 Oct 2023 11:53 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/11818 |
Actions (login required)
View Item |