Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ХУДОЖНЬО-МИСТЕЦЬКІ НАДБАННЯ ОРДЕНУ ПІАРІВ НА ВОЛИНІ (КІНЕЦЬ ХVІІ – ПЕРША ТРЕТИНА ХІХ СТ.)

Шеретюк Р.М. та Стоколос Н.Г. (2022) ХУДОЖНЬО-МИСТЕЦЬКІ НАДБАННЯ ОРДЕНУ ПІАРІВ НА ВОЛИНІ (КІНЕЦЬ ХVІІ – ПЕРША ТРЕТИНА ХІХ СТ.). Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського, 2022 (№4): Т.33(72). с. 307-312.

[img]
Перегляд
Текст
Р.М.Шеретюк, Н.Г.Стоколос.pdf

Завантажити (330kB) | Перегляд
Офіційний посилання: https://doi.org/10.32782/2663-5984/2022/4.46

Анотація

У статті осмислюються мистецькі здобутки римо-католицького ордену піарів на теренах Волині впродовж кінця ХVІІ – першої третини ХІХ ст. як втілення ідейних орієнтирів доби пізнього бароко в сакральному зодчестві, монументальному живописі та скульптурі, а також аналізуються основні сегменти художньо-естетичного простору його шкільництва. Методологія дослідження ґрунтується на принципах науковості, історизму, системності. Використовувалися як загальнонаукові (аналізу і синтезу, систематизації й узагальнення), так і спеціально-наукові методи, зокрема, проблемно-тематичний, хронологічний, іконографічний і стильового аналізу. Наукова новизна статті полягає у систематизації наявного на сьогоднішній день у вітчизняному мистецтвознавстві емпіричного матеріалу про художньо-мистецькі набутки римо-католицького ордену піарів на Волині впродовж кінця ХVІІ – першої третини ХІХ ст. та спробі аналітичних узагальнень щодо їх теоретичного обґрунтування.
Встановлено, що в піарських сакральних монументальних комплексах були втілені автентичні зразки західноєвропейського стилю бароко. Зводилися вони за участі провідних фахівців із Західної і Східної Європи. Окреслено, що органічним елементом архітектурних ансамблів піарських костелів на Волині була монументальна статуарна пластика, а також високохудожня різьба по дереву. Аргументовано, що живописні твори авторства Кароля Гюбеля, що оздоблювали будівлі Любешівського і Дубровицького осередків ордену піарів, за рівнем виконання, оригінальністю сюжетів, досконалістю композицій, експресією, а також неповторною колористикою, віднесені фахівцями до шедеврів європейського мистецтва. Акцентовано, що сегментами мистецької практики ордену піарів на Волині ХVІІ – першої третини ХІХ ст. були: естетичний потенціал архітектури колегіумів, їх інтер’єрів, до оформлення яких нерідко залучалися знані європейські митці; музичний супровід релігійних церемоній і значимих подій світського життя; театральні постановки; ботанічні сади і парки з унікальними колекціями рослин.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Шеретюк Р.М. Художньо-мистецькі надбання ордену піарів на Волині (кінець XVII - перша третина XIX ст.) / Р.М.Шеретюк, Н.Г.Стоколос // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Історичні науки. - 2022.- №4. - Т.33(72). - С. 307-312.
Ключові слова: Волинь, римо-католицький орден піарів, пізнє бароко, сакральна архітектура, статуарна пластика, декоративна пластика, фреска, естетизація освітнього середовища
Тематика (за УДК): 7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 72 Архітектура
Підрозділи: Художньо-педагогічний факультет > Кафедра образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва імені Степана Шевчука
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 01 Трав 2025 10:03
Останні зміни: 02 Трав 2025 10:51
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/17949

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу