Ivashkevych Е. та Kharchenko Y. та Nabochuk A. (2023) PROFESSIONAL CREATIVITY OF COMBATANTS AFTER PARTICIPATING IN WAR EVENTS ON THE TERRITORY OF UKRAINE: THE APPLIED RESEARCH. Психологія: реальність і перспективи, 2023: Вип. 20. с. 57-68. ISSN 2518-7503
|
Текст
Ivashkevych Eduard, Kharchenko Y., Nabochuk A..pdf Завантажити (3MB) | Перегляд |
Анотація
It was shown, that empirical studies also testified to the significant role of personal characteristics in terms of the development of professional creativity. A personal approach to the study of professional creativity is characterized by special attention to emotional and motivational characteristics that are included into the structure of professional creativity. Regarding personal characteristics that are related to professional creativity, the results of various theoretical and empirical studies are similar. Scientists have singled out some personal traits (self-confidence, aggressiveness, self-satisfaction, non-recognition of social restrictions and the opinions of others), that distinguish creative individuals from non-creative ones. According to some psychologists, this testifies to the existence of a general type of creative personality in contrast to the type of non-creative subject. Interestingly, studies, conducted with children and youth indicate that the personality traits of young children and young men and women, if they are all creative, coincide. The latter allows us to assert that creativity is formed at a fairly early age based on the manifestations of the subjects’ personal characteristics. Scientists have also proven that if a certain personality is considered a creative one from an early age, then with a high degree of probability it can be said that he/she will have high indicators of professional creativity in the future (provided that he/she was chosen a profession that is appropriate for his/her personal characteristics).
The data having been obtained by us allowed us to draw the following conclusions. First of all, we’ve emphasize the dependence of the level of intelligence on a certain type of profession. Secondly, high indicators of intelligence were diagnosed not only among respondents of mental activity, but also of individuals, who provide physical labor. Thirdly, the level of general intelligence of the respondents was higher, the more difficult the profession of the given person turned out to be. Fourthly, training for various professions is almost equally dependent on the level of general intelligence. And, fifthly, a high level of general intelligence presupposes the achievement of high success by specialists not only in professional activities, but also in education.
Показано, що емпіричні дослідження свідчать щодо неабиякої ролі особистісних особливостей в плані розвитку професійної творчості. Особистісний підхід у вивченні професійної творчості характеризується особливою увагою щодо емоційних та мотиваційних характеристик, які включені до структури професійної творчості. У відношенні щодо особистісних особливостей, які пов’язані з професійною творчістю, результати різних теоретичних та емпіричних досліджень є подібними. Вченими були виокремлені деякі особистісні риси (самовпевненість, агресивність, самовдоволення, невизнання соціальних обмежень та думок інших), які відрізняють креативних індивідів від некреативних. На думку деяких психологів це свідчить щодо існування загального типу креативної особистості на відміну від типу некреативного суб’єкта. Цікавим є те, що дослідження, проведені із участю дітей та молоді, свідчать про те, що особистісні риси малих дітей та юнаків і юнок у випадку, якщо всі вони є креативними, співпадають. Останнє дозволяє стверджувати, що креативність формується в досить ранньому віці на основі проявів особистісних особливостей суб’єктів. Вчені також довели, що якщо певна особистість з самого раннього віку вважається креативною, то з великою долею ймовірності можна стверджувати, що вона буде мати високі показники за професійною творчістю в майбутньому (за умов доцільного щодо її особистісної характеристики вибору професії).
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Ivashkevych E. Professional creativity of combatants after participating in war events on the territory of Ukraine: the applied research / E. Ivashkevych, Y. Kharchenko, A. Nabochuk // Психологія реальність і перспективи : зб. наук. пр. / упоряд.: Р. В. Павелків, Н. В. Корчакова. - Рівне : РДГУ, 2023. - Вип. 20. - С. 57-68. |
Ключові слова: | professional creativity, personal characteristics, a certain type of profession, training for various professions, self-confidence, aggressiveness, self-satisfaction, non-recognition of social restrictions, intelligence, професійна креативність, особистісні характеристики, певний тип професії, підготовка до різних професій, впевненість у собі, агресивність, самозадоволення, невизнання соціальних обмежень, інтелект |
Тематика (за УДК): | 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія |
Підрозділи: | Інститут психології та педагогіки > Психолого-природничий факультет > Кафедра загальної психології та психодіагностики |
Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
Дата внесення: | 16 Серп 2023 08:53 |
Останні зміни: | 16 Серп 2023 09:05 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/11597 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |