Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

СТАТЕВІ ВІДМІННОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЕПАРАЦІЇ У СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ

Руденко Н.М. та Руденко В. (2023) СТАТЕВІ ВІДМІННОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЕПАРАЦІЇ У СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ. Інноватика у вихованні, 2023: Вип. 17. с. 122-131.

[img]
Перегляд
Текст
Руденко Н., Руденко В..pdf

Завантажити (6MB) | Перегляд

Анотація

Проаналізовано стан досліджуваної проблеми у психолого-педагогічній літературі, констатована недостатня її розробленість, охарактеризовано сутність та зміст поняття «психологічна сепарація». З точки зору теорії сепарації «переживання дорослості» є основним новоутворенням підліткового періоду. Розкрито основні етапи сепарації: натальний, функціональної сепарації, просторово-часової сепарації, емоційної та фінансової сепарації. Встановлено, що процес психологічної сепарації хлопців і дівчат підліткового віку відбувається неоднаково. За результатами методик з оцінювання психологічної сепарації, а також визначення типу саморегуляції зафіксовано статеві відмінності для таких показників сепарації: «Функціональна незалежність», «Незалежності у ставленнях щодо матері (батька)», «Емоційна незалежність» у відносинах з матір’ю і батьком. Виявлено, що відмінності не існують у показниках психологічної сепарації типу «Конфліктна незалежність» у взаєминах з матір’ю і батьком. Респонденти жіночої і чоловічої статі старшого підліткового віку ще знаходяться на шляху до психологічної сепарації. У школярів не є характерним явище підліткового «бунту»; учні не виходять за межі сім’ї, їм не притаманне почуття відповідальності за своє життя. Підлітки не відчувають злість, недовіру стосовно взаємин з матір’ю та батьком; здатність планувати та реалізовувати власні справи без материнської допомоги у них недостатньо розвинена. Дівчата експериментальної вибірки мають більш тісні контакти з матір’ю. Хлопці у взаєминах з матір’ю проявляють більшу самостійність і не відчувають емоційних зв’язків з батьком. Половина опитаних старших підлітків є автономними, самостійними, які намагаються приймати рішення і нести за них відповідальність. Третина учнів є залежними, які не проявляють комплекс «ефективної самостійності» в діяльності і потребують допомоги з боку дорослого. Підлітків чоловічої статі з автономним типом саморегуляції більше, ніж жіночої.
The article deals with the state of the studied problem in the psychological and pedagogical literature, states its insufficient development, characterises the essence and content of the concept of “psychological separation”. From the point of view of the separation theory, the “experience of adulthood” is the main new formation of the adolescent period. The main stages of separation are revealed: natal, functional separation, space-time separation, emotional and financial separation. It has been established that the process of psychological separation of adolescent boys and girls is not the same. According to the results of the methods for assessing psychological separation and determining the type of self-regulation, gender differences were recorded for the following separation indicators: “Functional independence”, “Independence in relations with mother (father)”, “Emotional independence” in relations with mother and father. It has been found that there are no differences in the indicators of psychological separation of the “Conflict Independence” type in relationships with mother and father. Female and male respondents of older adolescents are still on the way to psychological separation. The phenomenon of adolescent “rebellion” is not typical for schoolchildren; they do not go beyond the family, and they do not have a sense of responsibility for their lives. Adolescents do not feel anger or distrust in their relationships with their mothers and fathers; their ability to plan and implement their own affairs without maternal help is not well developed. The girls in the experimental sample have closer contacts with their mothers. Boys are more independent in their relationships with their mothers and do not feel emotionally connected to their fathers. Half of the surveyed older adolescents are autonomous, independent, and try to make decisions and take responsibility for them. One third of students are dependent, who do not demonstrate a complex of “effective independence” in their activities and need help from an adult. There are more male adolescents with an autonomous type of self-regulation than female adolescents.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Руденко Н. Статеві відмінності психологічної сепарації у старших підлітків / Н. Руденко, В. Руденко // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - Рівне, 2023. - Вип. 17. - С. 122-131.
Ключові слова: психологічна сепарація, підлітковий вік, статеві відмінності, тип саморегуляції; psychological separation, adolescence, gender differences, type of self-regulation
Тематика (за УДК): 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія
Підрозділи: Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти ім. Поніманської Т. І.
Факультет математики та інформатики > Кафедра інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики
Користувач, що депонує: Богдана Печончик
Дата внесення: 06 Жов 2023 08:32
Останні зміни: 14 Жов 2024 07:33
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/11802

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу