Нестерук С.М. (2022) «ІНТЕРНУВАННЯ» ЯК НОВА КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА У РОМАНІ Г. МЮЛЛЕР «ГОЙДАЛКА ДИХАННЯ» = “INTERNMENT” AS A NEW CULTURAL PRACTICE IN H. MULLER’S NOVEL “THE SWING OF BREATH”. Закарпатські філологічні студії, 2022 (Вип.25): Т.2. pp. 189-194.
|
Text
Нестерук С. М..pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
У статті актуалізувано табуйовану культурою, в другій половині ХХ століття, тему «інтернування» банато-швабських німців у Румунії. Окреслено, що текст роману Г.Мюллер візуалізує приклади «двоголосого дискурсу», причому відображає загальнонаціональні сенси історії та одночасно демонтує їх завдяки мистецькій констеляції минулого. Визначено, що розповідь організована як контраст, котрий перетворюється у знаково-символічне поле, всередині якого перебувають герої. Рівень і значимість поляризованих точок, визначається парами: «не можна втекти/залишитися», «свій/чужий», «життя/смерть», «робота/відпочинок». Мотивний аналіз, використаний у розвідці, допоміг зосередитися на рівневих одиницях, що повторюються, варіюють та переплітаються з іншими мотивами, при цьому створюючи неповторну поетику твору німецької письменниці. У процесі аналізу встановлено, що персуазивна стратегія моделювання образу інтернованого представляє проекцію когнітивної та семіотичної категорії «коло чужих», «коло робітників», «коло військовополонених», «коло ворогів». Дана категорія у німецької письменниці є рухомою, оскільки межі та наповнення категорії визначаються суспільно-політичною практикою переможців. Вказано, що тактичними прийомами та засобами прагматичного фокусування образу інтернованого стає реалізація трьох стратегій: стратегія створення кола «чужих», стратегія перевиховання «худоби», стратегія глорифікації російського переможця. Зазначено, що мотив виживання постулює загальну схему конструювання соціальної реальності та включає: адаптацію до умов середовища; пізнавання середовища та його правил; зміна поведінки відповідно до правил; розуміння та легітимацію середовища через категорію «наше». Соціальні відносини інтернованих та «переможців» вибудовуються як набори взаємно узгоджених очікувань соціальних процесів. Освоєння соціальності відбувається через поділ свого/чужого та вироблення позиції по відношенню до певних фрагментів суспільного життя. Роман Мюллер функціонує як набір мотивів, що репрезентують певні сценарії, часто засновані на особистому досвіді, який підпорядковується незалежному та некерованому життю слів. Фрагментарний підхід надає перевагу деталям, рекомбінує їх, і водночас зіставляє складові елементи завдяки традиціям сюрреалізму.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Нестерук С.М. «Інтернування» як нова культурна практика у романі Г. Мюллер «ГОЙДАЛКА ДИХАННЯ» / С.М. Нестерук // Закарпатські філологічні студії. - Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2022. - Вип. 25,т. 2. - 189-194. |
Uncontrolled Keywords: | інтернований, табуйований, глорифікація, персуазивна стратегія, «двоголосий дискурс», когнітивна проекція. |
Subjects: | 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 82 Художня література. Літературознавство |
Divisions: | Філологічний факультет > Кафедра українсткої та зарубіжної літератури |
Depositing User: | Unnamed user with username Marchuk |
Date Deposited: | 01 Jan 2024 08:41 |
Last Modified: | 01 Jan 2024 08:44 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/12201 |
Actions (login required)
View Item |