Поліщук О. та Шалівська Ю. (2022) ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ПЕРЕКОНАНЬ УЧНІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka we współczesnym świecie. Aspekty społeczno-prawne, 2022. с. 185-200.
Текст
Поліщук О., Шалівська Ю..pdf Завантажити (5MB) |
Анотація
У статті досліджено сутність моральних переконань як одного з важливих компонентів свідомості людини. Розглянуто передумови виникнення і розвитку моральних переконань учнів в умовах Нової української школи. Розкрито зміст понять «мораль», «моральне виховання» та «моральні переконання». Виділено й схарактеризовано основні складові моральних переконань: раціональний, емоційний та вольовий компоненти. Моральне виховання як дієвий вплив на почуття, свідомість та поведінку вихованців розглядається як цілеспрямований процес формування норм моралі, вироблення поведінкових навичок у різноманітних життєвих ситуаціях. Особлива увага приділена вихованню позитивного емоційного ставлення до моральних норм і вимог та становленню власної внутрішньої позиції кожного учня. Моральні переконання визначаються як внутрішньо прийняті особистістю, укорінені в її свідомості уявлення й розуміння про добро і зло, про правильні і неправильні моральні відносини; як стійкі, тверді погляди людини на свою власну поведінку й поведінку інших людей; як об’єднання розуму, почуттів і волі людини; як одне з найголовніших внутрішніх спонукань особи до моральної поведінки. Стійкі моральні переконання – плід багаторічної роботи вихователя, учителів і самостійних зусиль школяра, що виявляються в усвідомлюваному, цілеспрямованому процесі самовиховання. Основний зміст дослідження становить аналіз шляхів і засобів формування в умовах Нової української школи моральних переконань учнів, що сприяють практичному вирішенню проблеми єдності моральної свідомості і нормативної поведінки на різних етапах індивідуального розвитку особистості кожного школяра. Обґрунтовано думку про те, що моральні переконання можуть успішно формуватися на ґрунті звичок. Звичка, як відомо, є стійкою схильністю людини до тих чи інших способів поведінки за певних життєвих обставин. Якщо спочатку учні виконують якісь дії заради задоволення конкретної потреби, то згодом – завдяки багаторазовим повторенням – саме виконання цих дій стає їхньою стійкою потребою. Моральні звички, що формуються у шкільному віці, значною мірою визначають у майбутньому дієвість особистісних переконань. Авторами простежено процес формування моральних переконань учнів в умовах НУШ. З’ясовано, що важливою умовою ефективності виховних впливів є здійснення морального виховання на підґрунтях педагогіки партнерства – спілкуванні, взаємодії і співпраці між учнем, учителями та батьками. Добровільно об’єднуючись однаковими прагненнями та метою, учні, педагоги й батьки, стають зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітньо-виховного процесу, кожен з яких відповідає за результат. Важливу роль відіграє узгоджене застосування різноманітних форм, засобів, прийомів виховної роботи з учнями як у закладі освіти, так і у сім’ї. Від характеру сімейного виховання значною мірою залежить ефективність усієї освітньої діяльності школи. Водночас найбільш широкі й різноманітні можливості для формування моральних переконань учнів на всіх етапах їхнього шкільного життя створюються саме у школі. Відтак, щоб компетентністний підхід, як основа Нової української школи, по-
вноцінно впроваджувався й сприяв якісній підготовці дітей до викликів сьогодення, вихованню здатності набувати моральних переконань, необхідно, щоб
дії учителів та батьків у даному напрямку були паралельними й узгодженими. У виховному процесі потрібно забезпечити орієнтацію на особистість учня, до-
вірливі взаємозв’язки, включення школярів у чітку систему вимог, контролю, взаємної відповідальності, у практику моральних стосунків на засадах рівно-
правності й взаємоповаги.На основі вивчення наукових праць встановлено, що помітний вплив на моральний розвиток школяра, зокрема формування його поглядів й моральних переконань має поведінка дорослих, насамперед батьків та учителів, їхні погляди, думки, особисті якості й переконання. Вирішальними факторами успішного формування стійких моральних переконань учнів є цілеспрямована систематична послідовна виховна робота сім’ї та школи, спрямована на засвоєння мораль
них норм і принципів, кращих зразків, практична діяльність.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Поліщук О. Особливості формування моральних переконань учнів в умовах нової української школи / О. Поліщук, Ю. Шалівська // W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka we współczesnym świecie. Aspekty społeczno-prawne. - Legnica ; Warszawa, 2022. - С. 185-200. |
Ключові слова: | мораль, моральне виховання, моральні норми, моральні цінності, моральний вибір, моральні переконання, Нова українська школа, компетентнісний підхід, учні, почуття власної гідності, учитель, звичка, сім’я |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля |
Підрозділи: | Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання |
Користувач, що депонує: | Галина Тарасюк |
Дата внесення: | 18 Жов 2024 09:00 |
Останні зміни: | 18 Жов 2024 09:01 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14631 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |