Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

PECULIARITIES OF AESTHETIC EDUCATION OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN IN OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE AT THE END OF THE 19th – AT THE BEGINNING OF THE 20th CENTURY

Hudovsek О. (2023) PECULIARITIES OF AESTHETIC EDUCATION OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN IN OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE AT THE END OF THE 19th – AT THE BEGINNING OF THE 20th CENTURY. Педагогічна наука і освіта ХХІ століття, 2023 (Вип. 1). с. 90-98.

[img] Текст
Гудовсек О..pdf

Завантажити (4MB)

Анотація

The article is devoted to the peculiarities of aesthetic education of primary schoolchildren in out-of-school educational institutions of Ukraine at the end of the 19th ft the beginning of the 20th century. It is emphasized that the issue of aesthetic education of primary schoolchildren is very important in the current conditions of social development, when social contradictions are aggravated, national
values and ideals are in the process of disappearing, and immoral behavior is widespread among young people. It is outlined that aesthetic education is aimed at attracting primary schoolchildren to the treasures of spiritual and artistic culture, to the world of moral values through the formation of aesthetic concepts, tastes, ideals. It develops the creative abilities of the individual and is closely connected with the cultural life of the society. It was determined that the Hlukhiv Music (Singing) School, Kharkiv Singing School, the Kamianets-Podilskyi art boarding school for rural children in the 19th century was directly involved in the aesthetic education of children.
The significant contribution to the development of the theory and practice of aesthetic education of the Kyiv Regional Pedagogical Society «Prosvita» and teachers’ congresses is established. It is emphasized that at the beginning of the 20th century, the aesthetic education of primary schoolchildren was realized both within specially created out-of-school artistic and aesthetic education institutions (children’s clubs, children’s playgrounds, children’s theaters, libraries, art education centers, art studios, pioneer palaces etc.), and in institutions of social upbringing of children (orphanages, children’s villages, communities, colonies for orphans, semi-boarding schools, day centers, summer colonies). children’s villages, communities, colonies for orphans, semi-boarding schools, day centers, summer colonies).
Стаття присвячена особливостям естетичного виховання учнів молодшого шкільного віку у закладах позашкільної освіти України в кінці ХІХ на
початку ХХ століття. Наголошено, що питання естетичного виховання молодших школярів набуває особливого значення в сучасних умовах суспільного розвитку, коли загострюються соціальні протиріччя, зникають національні цінності та ідеали, у молодіжному середовищі поширена аморальна поведінка. Окреслено, що естетичне виховання, спрямоване на залучення молодших школярів до скарбниць духовної й художньої культури, до світу моральних цінностей завдяки формуванню естетичних понять, смаків, ідеалів. Воно розвиває творчі здібності особистості та
тісно пов’язане з культурним життям суспільства. Визначено, що Глухівська музична (співоча) школа; Харківська співоча школа; Кам’янець-Подільська художня школа-інтернат для сільських дітей в XIX столітті безпосередньо займались естетичним вихованням дітей. Встановлено вагомий внесок у розвиток теорії та практики естетичного виховання Київського обласного педагогічного товариство «Просвіта», з’їздів вчителів. Підкреслено, що на початку ХХ ст. естетичне виховання молодших школярів реалізовувалося як у межах спеціально створених закладах
позашкільної освіти художньо-естетичного спрямування (дитячих клубах, дитячих майданчиках, дитячих театрах, бібліотеках,дитячих клубах, будинках художнього виховання, художніх студіях, палацами піонерів), так і в закладах соціального виховання дітей (дитячих будинках, дитячих містечках, комунах, колоніях для дітей-сиріт, напівінтернатах, денних дитячих будинках, літніх колоніях та ін.)

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Hudovsek О. Peculiarities of aesthetic education of junior schoolchildren in out-of-school educational institutions of ukraine in the late 19th – early 20th century / О. Hudovsek // Педагогічна наука і освіта ХХІ століття. - Рівне, 2023. - Вип. 1. - С. 90-98.
Ключові слова: aesthetic education, primary schoolchildren, out-of-school educational institutions, artistic and aesthetic direction естетичне виховання, молодші школярі, заклади позашкільні освіти, художньо-естетичне спрямування
Тематика (за УДК): 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля
Підрозділи: Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра педагогіки початкової, інклюзивної та вищої освіти
Користувач, що депонує: Галина Тарасюк
Дата внесення: 25 Жов 2024 13:00
Останні зміни: 25 Жов 2024 13:00
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14690

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу