Сташук О.А. (2025) МИХАЙЛО ЙОРИШ: НА «ЗОЛОТОМУ ПЕРЕТИНІ» ДОЛІ. In: Професійна мистецька освіта Рівненщини: персоналії, технології, виклики сьогодення. Волинські обереги, Рівне, с. 8-25. ISBN 978-617-8161-72-9
![]() |
Текст
Сташук О.А..pdf Завантажити (3MB) |
Анотація
У статті подається розгорнутий виклад результатів дослідження творчої та педагогічної спадщини рівненського скульптора Михайла Йориша. На початку аналізуються першоджерела його формування як мистецької особистості, пов’язані з закінченням Львівської національної художньої академії, згадуються окремі митці-викладачі та професори, у яких він навчався. Коротко простежуються соціально-культурні чинники 60 – 70-х років минулого століття, які існували в умовах тоталітарного комуністичного режиму, і в яких проходило формування та становлення багатьох українських митців. Розглянуто початковий період професійної творчо-мистецької діяльності у місті Рівне, участь у перших виставках як місцевого, так і регіонального та загальноукраїнського рівнів. Увагу акцентовано на специфіці творчих уподобань митця, на новаторських тенденціях у скульптурі, в цілому простежено характер концептуальних та формотворчих рішень його творів. На прикладі конкретних скульптур з’ясовано особливості трактування образу людини у контексті соціокультурного середовища. Особлива увага відведена розгляду окремих питань, що стосуються відкриття та ствердження нової структурної одиниці університету – мистецької кафедри, окреслено окремі організаційні фактори щодо її започаткування, до котрих митець був причетним. У цьому контексті розглянуті також і окремі чинники педагогічної діяльності Михайла Йориша, яка, утворюючи умовний «золотий перетин» із творчо-мистецькою, стала надзвичайно вдалою та успішною в усій життєдіяльності митця. А заодно значно доповнила і збагатила мистецькі та педагогічні досягнення в обласному центрі та в усій області.
The article discusses the results of a study of the creative and pedagogical heritage of the Rivne sculptor Mykhailo Yorish. At the beginning, the primary sources of his formation as an artistic personality are analyzed, connected with the graduation from the Lviv National Academy of Arts, and individual artiststeachers and professors with whom he studied are mentioned. The social and cultural factors of the 60s and 70s of the last century, which existed in the conditions of the totalitarian communist regime, and in which the formation and development of many Ukrainian artists took place, are briefly traced. The initial period of professional creative and artistic activity in the city of Rivne, participation in the first exhibitions at both the local, regional and all-Ukrainian levels, is considered. Attention is focused on the specifics of the artist's creative preferences, on innovative trends in sculpture, and the character of conceptual and form-creating solutions of his works is generally traced. On the example of specific sculptures, the peculiarities of the interpretation of the image of a person in the context of the sociocultural environment are clarified. Particular attention is paid to consideration of certain issues related to the opening and confirmation of a new structural unit of the university – the art department, and certain organizational factors related to its initiation, in which the artist was involved, are outlined. In this context, separate factors of Mykhailo Yorish's pedagogical activity, which, forming a conventional "golden intersection" with the creative and artistic activity, became extremely successful and successful in the entire life of the artist, are also considered. At the same time, it significantly supplemented and enriched the artistic and pedagogical achievements in the regional center and throughout the region.
Тип елементу: | Розділ Книги |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Сташук О. А. Михайло Йориш: на «золотому перетині» долі / О. А. Сташук // Професійна мистецька освіта Рівненщини: персоналії, технології, виклики сьогодення : монографія / Н. М. Антонюк-Коберська, Я. С. Вернюк, О. П. Власюк та ін. – Рівне : Волин. обереги, 2025. – С. 8-25. |
Ключові слова: | пластичне мистецтво, творча особистість, мистецька кафедра, скульптура, скульптурний портретний образ, педагогічна та творчо-мистецька діяльність; plastic art, creative personality, art department, sculpture, sculptural portrait image, pedagogical and creative and artistic activity |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля 7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт |
Підрозділи: | Художньо-педагогічний факультет > Кафедра образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва імені Степана Шевчука |
Користувач, що депонує: | Богдана Печончик |
Дата внесення: | 21 Трав 2025 12:33 |
Останні зміни: | 21 Трав 2025 12:33 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/18074 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |