Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК ЯК СЕРЕДОВИЩЕ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОЇ (ХУДОЖНЬОЇ) КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ

Крижановська Т.І. та Опалько А.А. (2025) НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК ЯК СЕРЕДОВИЩЕ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОЇ (ХУДОЖНЬОЇ) КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, 2025: Вип. 1. с. 46-50. ISSN 3041-1033 ; ISSN 3041-1025

[img] Текст
Крижановська Т.І., Опалько А.А..pdf

Завантажити (2MB)
Офіційний посилання: https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-8

Анотація

У статті досліджуються методичні аспекти розвитку культурної (художньої) компетентності школярів-підлітків засобами нетрадиційних уроків мистецтва у закладах загальної середньої освіти. Формулюється авторська позиція: нетрадиційні уроки мистецтва як середовище творчості є ефективним засобом розвитку культурної (художньої) компетентності старших підлітків. Даний факт має особливе значення щодо старших підлітків та юнацтва напередодні початку самостійної, зокрема фахової навчальної і початкової професійної діяльності випускників закладів загальної середньої освіти.
Узагальнюючи сучасний теоретичний науковий досвід, автори стверджують, що компетентність – це особистісний досвід (знання, уміння, навички), який перебуває у стані активування, набуваючи здатності до самостійного його використання індивідом. Водночас пропонуються визначення термінів «культурна та художня компетентність». Зокрема, здатність особистості до самостійного практичного використання знань, умінь, навичок у культурній сфері суспільного життя утворює сутність культурної компетентності. Художня компетентність трактується як здатність особистості до осмислення та розуміння мистецької образності, емоційного реагування на неї, прилучення до різнобічної мистецької діяльності, зокрема, художнього сприймання, інтерпретації, виконавства, творчості.
Уточнюючи зміст художньої компетентності, автори пропонують враховувати рівень творчої реалізації даної здатності, передбачаючи репродуктивний, варіаційний, імпровізаційний, власне творчий. Наводиться диференційована типологія нетрадиційних уроків мистецтва, в якій кожна група демонструє опору на певний рівень творчості. Наприклад: нестандартні уроки з використанням репродуктивної творчості (урок-подорож до Єгипту; урок-майстерня іконопису; урок-експедиція до Трипілля; урок-абетка християнських мистецьких символів). Уроки – варіації, що передбачають творення видозмін (варіацій) теми, ідеї, мистецького образу (урок-обряд; урок для Матері-українки; храми-варіації та ін.). Уроки-імпровізації (урок від кобзаря; урок хоку; урок-танець та ін.). Уроки творчості, що передбачають виконання творчих завдань на базі різних видів мистецтва.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Крижановська Т.І. Нетрадиційний урок як середовище розвитку культурної (художньої) компетентності підлітків / Т.І.Крижановська, А.А.Опалько // Мистецька освіта та розвиток творчої особистості. - 2025. - Вип. 1. - С. 46-50.
Ключові слова: культурна, художня компетентність, нетрадиційні уроки мистецтва
Тематика (за УДК): 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 373 Види загальноосвітніх шкіл
7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт
Підрозділи: Факультет музичного мистецтва > Кафедра музикознавства, фольклору та музичної освіти
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 30 Черв 2025 09:10
Останні зміни: 30 Черв 2025 09:10
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/18414

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу