Петренко О.Б. (2018) ТРАНСФОРМАЦІЯ ІДЕЇ МАТЕРИНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ: ВІД Я.А.КОМЕНСЬКОГО ДО В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО. Інноватика у вихованні, 2018 (Вип.8). с. 62-82.
|
Текст
Петренко О.Б..pdf Завантажити (10MB) | Перегляд |
Анотація
У статі на основі хронологічно-проблемного підходу здійснено аналіз ідеї материнської педагогіки у спадщині видатних педагогів минулого. З’ясовано, що педагогічна ідея щодо виховання й призначення жінки-матері зазнала суттєвої трансформації – від обмеження біологічної ролі жінки до абсолютизації цінності материнського виховання для суспільства, відтак потребує об’єктивної оцінки, виокремлення раціонального відповідно до суспільного запиту і певної реалізації у соціумі. Доведено, що видатні педагоги (Я. А. Коменський, Ж.-Ж. Руссо, Ф. Фенелон, Й. Г. Песталоцці, К. Д. Ушинський, М. І. Пирогов, А. С. Макаренко, В. О. Сухомлинський та ін.) у різні часи обґрунтовували необхідність спеціальної підготовки матерів до виховання дітей. Їхні праці є вагомим доробком в історії педагогіки і потребують актуалізації на основі хронологічно-проблемного підходу. У ХVІІ–ХІХ ст. у педагогічній науці розвивалася теза про те, що якість виховання дітей прямо залежить від вихованості та освіченості жінки-матері. При цьому аргументувалась необхідність розпочинати виховання з надання освіти і необхідних знань матері, з написання спеціального підручника для матерів. У перші роки радянської влади питання материнської педагогіки розглядалось у контексті державної політики, якою сім’я, материнство визначались як додаткова сфера реалізації жінки, тому дівчат готували до виконання як професійних, так і домашніх функцій. «Лекції про виховання дітей» А. С. Макаренка були своєрідним посібником для батьків і мали на меті надати матерям і батькам знання з основ виховної методики, практичні поради щодо конкретних питань сімейного виховання. Василь Сухомлинський не лише обґрунтував теоретично, а й втілював практично в життя систему підготовки матерів до виховання дітей, при цьому усвідомив гостру потребу у спеціальних підручниках з материнської педагогіки. Він визначив мету, завдання, принципи, умови, форми і методи материнської педагогіки у контексті не лише соціокультурного й економічного рівня життя, політичних пріоритетів, а й на основі духовних цінностей, загальнонаціональних особливостей.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Петренко О.Б. Трансформація ідеї материнської педагогіки: від Я. А. Коменського до В. О. Сухомлинського / О.Б.Петренко // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / упоряд. О.Б.Петренко ; ред. кол.: О.Б.Петренко, Т.С.Ціпан, Н.М.Гринькова та ін. – Рівне, 2018. - Вип. 8. - С. 62-82. |
Ключові слова: | материнська педагогіка, Я. А. Коменський, К. Д. Ушинський, Я. Корчак, А. С. Макаренко, В. О. Сухомлинський, трансформація ідеї |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля |
Підрозділи: | Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання |
Користувач, що депонує: | Редактор |
Дата внесення: | 08 Вер 2020 09:33 |
Останні зміни: | 08 Вер 2020 09:33 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/547 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |