Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ ИСТОКОВ ПРОСОЦИАЛЬНОСТИ

Корчакова Н.В. (2015) МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ ИСТОКОВ ПРОСОЦИАЛЬНОСТИ. Проблема сучасної психології, 2015: Вип. 28. с. 212-222.

[img]
Перегляд
Текст
Н.В.Корчакова_2015_metodicheskie_aspekty_issledovaniyz_prosocialnosti (1).pdf

Завантажити (439kB) | Перегляд

Анотація

В статті проаналізовано причини інтенсифікації досліджень, спрямованих на вивчення генезису просоціальної поведінки в контексті вікового розвитку. Обговорюються особливості методично-го інструментарію, який використовується для вивчення до диспозиційного рівня просоціальної поведінки в дітей-немовлят та раннього віку. Описано особливості експериментів і соціальних ігор, які забезпечують можливість вивчення чутливості дітей до потреб іншої людини, виникнення бажання надавати допомогу, розуміти принцип справедливості, діяти у його відповідності, проявляти первинні форми щедрості і співчуття. Здійснений аналіз показав, що діагностичний інструментарій для вивчення передумов просоціальної поведінки характеризується великою різноманітністю. Встановлено, що основними методами вивчення ранніх форм просоціальної поведінки є природне спостереження та експеримент, який має форму економічних або соціальних ігор; останні моделюють різні форми взаємостосунків, що дозволяє спостерігати появу перших форм просоціальних дій, емоційно-когнітивну включеність дитини в соціальний контекст ситуацій. Встановлено, що багаточисельні моделі експериментів відрізняються за декількома критеріями: об’єктом дослідження (емоційна реакція дитини, проактивна чи реактивна просоціальна дія та ін.), характером позицій дитини в ігровій ситуації (активний учасник – зовнішній спостерігач), особливостями партнерів (дорослі, однолітки, іграшки), технічними характеристиками експерименту (використання технічних засобів для моделювання та демонстрації діагностичних ситуацій а також фіксації реакції дитини), характером та кількістю діагностичного матеріалу а також його приналежністю (дитина, партнер, експериментатор), наявністю крос-культурного порівняння. В цілому можна констатувати, що методичний аспект аналізу просоціального розвитку дітей раннього віку в психологічній науці знаходиться в інтенсивній розробці.

В статье анализируются причины актуализации исследований, посвященных изучению генезиса просоциального поведения в контексте возрастного развития. Обсуждаются особенности методического инструментария, используемого для изучения преддиспозиционного уровня просоциального поведения у детей младенческого и ран-него возраста. Описываются особенности экспериментов и социальных игр, обеспечивающих возможность изучения чувствительности детей к нуждам другого человека, возникновения желания оказывать помощь, понимать принцип справедливости, действовать в его соответствии, проявлять первичные формы щедрости и сочувствия. Проведённый анализ показал, что диагностический инструментарий для изучения предпосылок просоциального поведения детей раннего возраста харак-теризуется большим разнообразием. Основными методами изучения ранних форм просоциального поведения являются естественное (полевое) наблюдение и эксперимент, который имеет форму экономических или социальных игр. Последние моделируют различные формы взаимоотношений, позволяя наблюдать проявление первых форм просоциального действия, эмоционально-когнитивную включенность ребёнка в социальный контекст ситуаций. Установлено, что многочисленные мо-дели экспериментов отличаются по нескольким критериям: характеру позиции ребёнка в разыгрываемой ситуации (активный участник – внешний наблюдатель), особенностям партнёров (взрослые, сверстники, игрушки), техническим характеристикам эксперимента (использование технических средств для моделирования и демонстрирования диагностических ситуаций и фиксации реакций ребёнка), характеру и количеству диагностического материала, его принадлежностью. В целом можно констатировать, что методический аспект анализа просоциального развития детей раннего возраста в психологической науке находится в интенсивной разработке.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Корчакова Н.В. Методические аспекты исследования истоков просоциальности / Н.В. Корчакова // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам'янець -Подільського нац. ун-ту ім. І.Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. - Кам'янець -Подільськ, 2015. - Вип. 28. - С. 212-222.
Ключові слова: просоціальність, просоціальний розвиток,діагностичний інструментарій, просоціальна поведінка дітей, економічні ігри, експериментальні моделі, соціальні ігри
Тематика (за УДК): 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія
3 Суспільні науки > 31 Демографія, соціологія, статистика > 316 Соціологія
Підрозділи: Інститут психології та педагогіки > Психолого-природничий факультет > Кафедра вікової і педагогічної психології
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 29 Бер 2021 11:20
Останні зміни: 29 Бер 2021 11:20
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/5626

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу