Тимощук О.С. (2024) РОЛЬ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ФОРМУВАННІ РАДІАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Природнича освіта та наука, 2024 (Вип.2). с. 37-41. ISSN 2786-9113 (Online) ISSN 2786-9105 (Print)
Текст
Тимощук О.С..pdf Завантажити (2MB) |
Анотація
У статті визначено й обґрунтовано роль учителя природничих наук у формуванні радіаційної грамотності учнів закладів загальної середньої освіти. Акцентовано, що постійне збільшення використання радіаційних технологій у різних сферах життя робить знання про радіацію та її вплив на організм людини життєво необхідними. На жаль, багато учнів не мають чіткого уявлення про радіацію, її властивості та вплив, що може призвести до небезпечних наслідків. Наголошено, що вчителі природничих наук відіграють ключову роль у формуванні радіаційної грамотності учнів.
Проаналізовано й узагальнено вітчизняний і зарубіжний досвід формування радіаційної грамотності школярів в умовах закладів загальної середньої освіти. Ідентифіковано ключові тенденції в сучасній природничій освіті щодо розвитку радіаційної грамотності школярів. Крім того, окреслено різні інтерпретації поняття «радіаційна грамотність». На основі аналізу доведено, що радіаційна грамотність має когнітивні, діяльнісні та ціннісні компоненти.
Окреслено функції вчителя природничих наук у когнітивному розрізі щодо формування в учнів низки діяльнісних якостей, які допоможуть їм застосовувати свої знання та розуміння радіації в практичній площині. Встановлено ключові освітні змістово-діяльнісні компоненти вчителя природничих дисциплін у розрізі формування радіаційної грамотності учнів, а саме: вивчення основ радіаційної фізики та хімії (розуміння природи радіації, її різновидів, закономірностей взаємодії з речовиною та вплив на живі організми), аналіз біологічних ефектів радіації (уявлення про механізми дії радіації на біологічні системи, рівні опромінення, канцерогенна та мутагенна дія радіації), вивчення методів дозиметрії та
радіаційного захисту (методи вимірювання доз опромінення, про засоби індивідуального та колективного захисту від радіації), ознайомлення з принципами радіаційної екології (розуміння закономірності розподілу радіоактивних речовин у навколишньому середовищі, їх вплив на екосистеми та здоров’я людини).
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Тимощук О. С. Роль учителів природничих наук у формуванні радіаційної грамотності учнів закладів загальної середньої освіти / О. С. Тимощук // Природнича освіта та наука. - Рівне : РДГУ, 2024. - С. 37-41. |
Ключові слова: | природнича освіта, радіаційна грамотність, вчитель природничих наук, радіаційна безпека, освітня інтеграція, методика навчання природничих наук, безпека життєдіяльності |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля 5 Математика. Природничі науки |
Підрозділи: | Фізико-технологічний факультет > Кафедра загально-технічних дисциплін, технологій та цивільної безпеки |
Користувач, що депонує: | Галина Тарасюк |
Дата внесення: | 16 Вер 2024 13:22 |
Останні зміни: | 16 Вер 2024 13:22 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14443 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |