Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ГЕРОЙ-МЕДІАТОР В СИСТЕМІ КОНТРДИСКУРСИВНИХ ПРАКТИК УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ

Кирильчук О.М. (2021) ГЕРОЙ-МЕДІАТОР В СИСТЕМІ КОНТРДИСКУРСИВНИХ ПРАКТИК УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ. Науковий журнал Львівського державного університету безпеки життєдіяльності «Львівський філологічний часопис», 2021 (№10). с. 56-63. ISSN ISSN 2663-340X

[img]
Перегляд
Текст
Lfz_Kyrylchuk_2021.pdf

Завантажити (311kB) | Перегляд

Анотація

Українська література романтизму прагне сформувати адекватну відповідь російському колоніальному дискурсу. Автори-романтики звертаються до глорифікування козацької історії як «золотої доби» доколоніального минулого України, яке протиставляється метропольній моделі світу. Однак контрдискурсивні практики українських письменників у художній стратегії проєктування україноцентричного простору наслідують методи імперської культури. У романтичних текстах 1830-40-х років сконструйовано монологічну картину, у якій голос Іншого витіснено на марґінеси тексту. Водночас зацікавлення історичними темами привносить у літературу осмислення українських мілітарних конфліктів з польським суспільством у XVII ст., яке маркується як головний ворог українства. Така ситуація демонструє перехрещення колоніального та контрдискурсивного досвідів (російська антипольська політика співпадає із традицією барокової літописної критики шляхти), а також прагнення українських романтиків кинути виклик російському колоніальному наративу не безпосередньо, а через використання образу поляка як символічного посередника. Одновекторність історичної візії минулого у текстах романтиків призводить до відсутності будь-якої комунікативної ситуації між польським та українським світами, оскільки мілітарнолицарська модель потвердження національної окремішності провокує тотальне винищення опонента, виключаючи можливість діалогу з ним. У текстах Миколи Гоголя «Тарас Бульба» та Тараса Шевченка «Гайдамаки» з’являється постать героя, який належить до іншого етнокультурного простру, що дозволяє йому стати посередником в екзистенційному протистоянні українців і поляків. Однак стратегія персонажа-медіатора активізує форми прихованого опору імперії через використання «маски крутія», яка відображає зовнішню лояльність метропольним цінностям та водночас опонує їм. Образ Іншого в іпостасі медіатора дозволяє українським героям проникнути у ворожий табір не за допомогою сили зброї, а інтелектуальної діяльності, перетворитися на «свого серед чужих» та оприсутнити власний голос у середовищі опонента. Водночас модель посередництва проявляється і у поемі «Сон» Тараса Шевченка, де ліричне Я героя стає провідником у пізнання світу імперії та спроб позбутися інфантильного переживання національної травми. Залучення героя медіатора для пошуку діалогу між різними національними проєктами постає стратегією розширення контрдискурсивної відповіді метропольному дискурсу.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Кирильчук О. М. Герой-медіатор в системі контрдискурсивних практик українського романтизму / О. М. Кирильчук // Наук. журн Львів. держ. ун-ту безпеки життєдіяльності «Львів. філолог. часопис». Львів, 2021. - № 10. - С. 56-63.
Ключові слова: колоніальний дискурс, контрдискурс, антиколоніальний наратив, образ Іншого, медіатор
Тематика (за УДК): 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 82 Художня література. Літературознавство
Підрозділи: Філологічний факультет > -Кафедра української літератури
Користувач, що депонує: Галина Тарасюк
Дата внесення: 21 Січ 2025 10:18
Останні зміни: 21 Січ 2025 10:18
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/16301

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу