Прокопович Т.Ю. (2023) «CONTRA SPEM SPERO» ЛЕСІ УКРАЇНКИ В КОМПОЗИТОРСЬКОМУ ПРОЧИТАННІ МИХАЙЛА ДОВГАНИЧА ТА МИКОЛИ ЛАСТОВЕЦЬКОГО. Музичне мистецтво і культура, 2023 (Вип.37). с. 281-292. ISSN 2524-0447
|
Текст
«CONTRA SPEM SPERO» ЛЕСІ УКРАЇНКИ В КОМПОЗИТОРСЬКОМУ ПРОЧИТАННІ МИХАЙЛА ДОВГАНИЧА ТА МИКОЛИ ЛАСТОВЕЦЬКОГО.pdf Завантажити (8MB) | Перегляд |
Анотація
Мета роботи – з’ясування особливостей композиторського прочитання поетичного тексту Лесі Українки в сучасній хоровій музиці. Властиво, вірш «Contra spem spero» став основою вокально-хорових опусів a cappella Михайла Довганича та Миколи Ластовецького. Оригінальний художній результат у кожного автора дозволяє простежити множинність інтерпретації літературного першоджерела у музичному мистецтві. Методологія дослідження поєднує низку методів, серед яких провідними є аналітичний, структурно-семантичний і компаративний. Наукова новизна полягає у розкритті специфіки роботи сучасних українських композиторів над поетичним текстом. Прочитання вірша великої поетеси обома авторами породжує індивідуальну концепцію, втілену комплексом виразових засобів вокального багатоголосся. Висновки. Порівняльний аналіз хорових творів «Без надії сподіваюсь» М. Довганича та «Contra spem spero!» М. Ластовецького уможливив виявлення характеру взаємодії вербального і музичного ряду, що позначився на різних рівнях організації художнього тексту (темброво-фонічному, композиційному, інтонаційному, фактурному). Загалом хорове письмо М. Ластовецького надзвичайно мінливе в плані метро-ритмічної і фактурної організації, гармонії, темпу та динамічних відтінків. У щільному діапазоні двох октав жіночих тембрів автор майстерно досягнув просторових ефектів і звукозображальності. Підпорядкування вокального багатоголосся сценічним закономірностям здійснюється композитором як за допомогою прийомів музичного викладу (дискретність фактурних блоків, контрастне зіставлення хорових tutti і окремих партій, хорової «оркестровки»), так і завдяки авторських ремарок у нотному тексті. Інтермедіальність філософської лірики Лесі Українки визначила композиторську стратегію творення хорових партитур, засновану на синтезі мистецтв. Твір Довганича для мішаного хору розгортається за принципом монтажу загального плану. Натомість, Ластовецький, обравши склад однорідного жіночого хору, досяг в музичному творі максимальної деталізації і психологізації поетичного образу.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Прокопович Т. «Contra spem spero» Лесі Українки в композиторському прочитанні Михайла Довганича та Миколи Ластовецького / Т. Прокопович // Музичне мистецтво і культура. - 2023. - Вип. 37. - С. 281-292. - DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-37-20 |
Ключові слова: | сучасна хорова музика a cappella, композиторське прочитання, поетичний текст, інтермедіальність |
Тематика (за УДК): | 7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 78 Музика > 784 Вокальна музика. Співи |
Підрозділи: | Факультет музичного мистецтва > Кафедра музикознавства, фольклору та музичної освіти |
Користувач, що депонує: | О. В. Іванчук |
Дата внесення: | 31 Січ 2025 15:48 |
Останні зміни: | 31 Січ 2025 15:48 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/16606 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |