Джеджера О.В. та Джеджера К.В. (2024) ВЗАЄМИНИ З ВИКЛАДАЧЕМ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА ЕМОЦІЙНІ ПЕРЕЖИВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові інновації та передові технології, 2024: №11(39). с. 1755-1766.
![]() |
Текст
Джеджера_ВЗАЄМИНИ З ВИКЛАДАЧЕМ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ.pdf Завантажити (208kB) |
Анотація
У статті представлено аналіз особливостей взаємин у системі «студенти-викладач» як чинника впливу на емоційні переживання здобувачів вищої освіти, а через них – на результативність їхньої навчальної діяльності. З’ясовано, що за своєю сутністю такі взаємини є особливим різновидом обопільних зв’язків і взаємних впливів, які виникають в освітньому середовищі з приводу цілеспрямованого виконання їх учасниками спільної діяльності (учіння, викладання) і супроводжуються емоційними переживаннями та відповідними їм інтерактивними діями.
Встановлено, що у зв’язку зі статусно-рольовими відмінностями, пов’язаними з офіційною регламентованістю виконуваних функцій (здобувача вищої освіти; організатора навчальної діяльності), викладач є ініціатором взаємин, значною мірою націленим на отримання навчального результату, в той час як для студентів вони мають виразне особистісне значення, що зумовлює потребу в комфортній, гармонійній взаємодії з педагогом.
Виявлено, що взаємини між студентами і педагогом зумовлені передусім якістю емоційно-ціннісного ставлення один до одного, яке виробляється залежно від їхніх ціннісних установок та особистісних якостей, а також від рівня професіоналізму викладача, сформованості його особистісних і професійних якостей: комунікативних, моральних, когнітивних, конативних. Наведено результати опитування, на підставі яких констатовано, що на загальному тлі здебільшого позитивних взаємин, окремі здобувачі характеризуються негативним ставленням до викладачів, що є наслідком невдалого досвіду педагогічного спілкування, а поодинокі педагоги зберігають стереотипні, передусім авторитарні підходи до їх побудови, вдаються при цьому до педагогічних помилок.
Висловлено думку про те, що студенти потребують допомоги в аспекті оптимізації емоційних переживань, яка може бути реалізована шляхом покращення взаємин з викладачами, зокрема подальшого розвитку позитивної комунікації (виявлення уваги, розуміння, підбадьорювання, емоційного підкріплення), партнерства, позбавлення від педагогічних помилок і стереотипів, що вимагає від педагога особистісного і професійного вдосконалення.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Джеджера О. В. Взаємини з викладачем як чинник впливу на емоційні переживання здобувачів вищої освіти / О. В. Джеджера, К. В. Джеджера // Наукові інновації та передові технології. - 2024. - № 11 (39). - С. 1755-1766. |
Ключові слова: | взаємини, гармонійні взаємини, дисгармонійні взаємини, емоційне переживання, педагогічне спілкування, позитивна комунікація |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів |
Підрозділи: | Педагогічний факультет > Кафедра дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти імені Тамари Поніманської Психолого-природничий факультет > Кафедра вікової і педагогічної психології |
Користувач, що депонує: | Галина Тарасюк |
Дата внесення: | 12 Лют 2025 08:29 |
Останні зміни: | 12 Лют 2025 08:29 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/16805 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |