Харитон І.М. та Івченко Г.А. (2024) КОМПОЗИЦІЙНЕ УЛАШТУВАННЯ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ПРОСТОРУ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ТРАДИЦІЇ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, 2024 (Вип.2). с. 45-51.
|
Текст
Харитон І.М., Івченко Г.А..pdf Завантажити (3MB) | Перегляд |
Анотація
Стаття присвячена проблемі композиційної улаштованості культової музики українського православ'я, як багаторівневого конструкту, що лежить в основі її образно-смислової фабули. В цьому контексті відслідковуються ті чи ті зв`язки просторово-часового континууму такої музики, як соціокультурного явища в свідомості реципієнта, під кутом зору осмислення ним хронотопу цього феномену. У пропонованому ракурсі аналітики, стверджуємо – буття музичного твору (у свідомості суб`єкта сприйняття) зумовлюється поліфонією чотирьох його основних онтологічних рівнів: тимчасовим процесом, звуковим хронотопом, чистою тривалістю та просторовою структурою. Тимчасовий процес, як один з онтологічних рівнів буття музичного твору в свідомості реципієнта забезпечує усвідомлення останнім, з однієї сторони пульсування ритмізованої послідовності тих чи тих інтонаційних утворень, з іншого боку відчуття упорядкованості частин твору в їх формальнозмістовній єдності. На другому ж рівні буття творчої композиції, крізь призму свідомості суб`єкта сприйняття, часовий процес звучання включається в хронотоп – тимчасово-просторову єдність звукової форми. На третьому рівні усвідомлення реципієнтом музичного твору, зникає відчуття просторово-часової вимірності явища, а отже буття останнього зводиться до чистої протяжності феномену в берг- сонівському розумінні, яка кваліфікується послідовністю із вкоріненою логікою на кшталт: усе те, котре відзвучало й було пережите в недалекому минулому, включається в те, що звучить й пережива- ється в теперішньому моменті. Четвертий же рівень буття, вкорінюється в процес усвідомлення суб`єктом сприйняття змістов- ності музичного твору, яка проявляється одномоментним просторовим уявленням тих чи тих худож- ніх картин, що з`являються у свідомості цього таки суб'єкта. Щодо аналізу музичного хронотопу сакральної музики українського православ`я, то цю ознаку осмислюємо під кутом зору просторовості, якій властивий її трансцендентний самовияв, крізь при- зму чіткого увиразнення національного способу функціонування такої музики в рамках її культової обрядовості української православної традиції.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Харитон І.М. Композиційне улаштування музично-естетичного простору української православної традиції / І.М. Харитон, Г.А. Івченко // Мистецька освіта та розвиток творчої особистості. - Рівне : Вид. Дім "Гельветика", 2024. - Вип. 2. - С. 45-51. |
Ключові слова: | хронотоп, музичний хронотоп, культова музика Православної Церкви України, реципієнт, суб'єкт сприйняття, онтологічні рівні буття музичного твору, просторовість трансцендентної природи, мелізматика національного музичного епосу. |
Тематика (за УДК): | 7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 78 Музика > 783 Церковна музика. Духовна музика. Релігійна музика |
Підрозділи: | Факультет музичного мистецтва > Кафедра вокально-хорового мистецтва |
Користувач, що депонує: | Unnamed user with username Marchuk |
Дата внесення: | 11 Бер 2025 05:39 |
Останні зміни: | 11 Бер 2025 05:39 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/17369 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |