Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

СИМВОЛІЧНИЙ ВИМІР КЛАВІРНОЇ МУЗИКИ Й. С. БАХА У НАУКОВІЙ КОНЦЕПЦІЇ Б. Л. ЯВОРСЬКОГО

Остапчук-Будз М.М. (2025) СИМВОЛІЧНИЙ ВИМІР КЛАВІРНОЇ МУЗИКИ Й. С. БАХА У НАУКОВІЙ КОНЦЕПЦІЇ Б. Л. ЯВОРСЬКОГО. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, 2025: Вип. 1. с. 86-90. ISSN 3041-1033 ; ISSN 3041-1025

[img] Текст
Остапчук-Будз М.М..pdf

Завантажити (2MB)
Офіційний посилання: https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-15

Анотація

У статті окреслюються та висвітлюються питання підтексту в клавірній музиці, а саме у циклі «Добре темперованого клавіру» геніального композитора Йоганна Себастьяна Баха, що для мистецтва епохи високого бароко були властивими і характерними. Виявлено, що у всіх прелюдіях і фугах композитор закодував релігійні мотиви, наповнивши музику новими смислами, акцентуючи і наголошуючи на засобах та прийомах, які передають імпліцитну інформацію.
Зазначено, що під впливом німецького науковця і великого знавця творчості Й.С. Баха – Альберта Швейцера, вітчизняний мистецтвознавець – Болеслав Леопольдович Яворський, більше ніж 100 років тому розробив системну й цілісну концепцію, що подає принципово нове уявлення про клавірну творчість композитора. На сьогоднішній день стали відомими розгорнуті дослідження Б. Яворського, який віднайшов у «Добре темперованому клавірі» узагальнене музично-етичне тлумачення більшості найважливіших образів і сюжетів Старого та Нового Завітів Біблії, довівши, що кожна прелюдія і фуга має відношення до певних епізодів з Євангелія.
Наголошується, що для всієї творчості Й. С. Баха властива філософсько-релігійна спрямованість, яка демонструє за його висловом – «Великий Концерт во славу Всевишньому, а ближньому в розуміння». (Кашкадамова Н. 1998).

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Остапчук-Будз М.М. Символічний вимір клавірної музики Й.С.Баха у науковій концепції Б.Л.Яворського / М.М.Остапчук-Будз // Мистецька освіта та розвиток творчої особистості. - 2025. - Вип. 1. - С. 86-90.
Ключові слова: Йоганн Себастьян Бах, Болеслав Леопольдович Яворський, Добре темперований клавір, ДТК, музика, підтекст, релігійний мотив, символ, код, хорал, асоціативний образ, прелюдія, фуга
Тематика (за УДК): 7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 78 Музика
7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 78 Музика > 781 Теорія музики. Загальні питання
Підрозділи: Факультет музичного мистецтва > Кафедра естрадної музики
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 30 Черв 2025 09:49
Останні зміни: 30 Черв 2025 09:49
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/18417

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу