Петренко І. (2025) ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО ПРОСТОРУ КЛАСНОЇ КІМНАТИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ УКРАЇНИ: РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ. W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka aspekty społeczno-prawne, 2025. с. 341-352.
|
Текст
Inna Petrenko.pdf Завантажити (4MB) |
Анотація
В статті здійснено ретроспективний аналіз особливостей формування безпечного простору класної кімнати початкової школи України відповідно до певних етапів розвитку українського суспільства: ІІ період (1899–1917); ІІІ період (1917–1991); і її період – 1991 – дотепер.
З’ясовано, що безпечний освітній простір – це стан освітнього середовища, в якому наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.
Формування безпечного простору класної кімнати потрактовано як процес побудови, особливості облаштування простору класної кімнати на основі впровадження освітніх досягнень з урахуванням різноманітних чинників: суспільних, економічних, культурно-історичних, архітектурних, санітарно-гігієнічних, ергономічних, естетичних, педагогічних, психологічних, соціальних.
Схарактеризовано особливості формування безпечного простору класної кімнати в початкових школах різних періодів. З’ясовано, що в українській початковій школі відбувався поступовий відхід від фіксованого типу організації простору, від рядно-фронтального фіксованого розміщення парт до гнучкого типу, до від
критого, персоніфікованого безпечного освітнього простору класної кімнати, орієнтованого на особистісно орієнтовану освіту й збереження здоров’я учнів.
Обґрунтовано, що простір класної кімнати є комплексним освітнім ресурсом, органічним складником цілісного освітнього середовища, невіддільною частиною Нової української школи, а його формування має не лише відповідати всім викликам, вимогам і нормам, які постійно змінюються в контексті зміни соціуму, а й спиратися на ідеї вітчизняних педагогів і великий практичний досвід початкової школи України з кінця ХіХ ст. й до сьогодні. Доведено, що багато аспектів, відображених у Концепції нової української школи (НУШ) стосовно формування простору класної кімнати початкової школи, перегукуються з педагогічними і деями й багатим практичним досвідом минулого.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Петренко І. Особливості формування безпечного простору класної кімнати початкової школи України: ретроспективний аналіз / І.Петренко // W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka aspekty społeczno-prawne / pod. red. : A.Palak, B.Skarek, J.Stadnczenko. - Warszawa, 2025. - P. 341-352. ISBN 978-83-66552-82-1 |
| Ключові слова: | початкова школа, класна кімната, безпечний простір класної кімнати, формування безпечного простору класної кімнати, Нова українська школа, Україна |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 371 Організація системи освіти та виховання. Шкільна організація |
| Підрозділи: | Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання |
| Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
| Дата внесення: | 04 Груд 2025 23:25 |
| Останні зміни: | 04 Груд 2025 23:25 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19397 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



