Яковишина Т.В. (2025) РОЛЬ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В НАВЧАННІ ДІТЕЙ З КОГНІТИВНИМИ ПОРУШЕННЯМИ. Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем’янчука, 2025 (№ 3). с. 333-339. ISSN 3041-2021 (Print), 3041-203X (Online)
|
Текст
Яковишина Т. (2025) РОЛЬ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В НАВЧАННІ ДІТЕЙ.pdf Завантажити (2MB) |
Анотація
У статті розкрито актуальну проблему організації ефективної підтримки дітей з когнітивними порушеннями в умовах інклюзивного навчання сучасної початкової школи. У фокусі наукового аналізу – діяльність асистента вчителя як ключової фігури в команді психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Актуальність теми зумовлена трансформацією української освітньої системи в напрямі дитиноцентризму та інклюзивності, що вимагає переосмислення ролей усіх учасників освітнього процесу, зокрема асистента вчителя. На тлі зростання кількості здобувачів з інтелектуальними і когнітивними труднощами підтримка з боку асистента стає не лише бажаною, а й необхідною умовою успішного освітнього процесу. Авторка проводить ґрунтовний аналіз засад діяльності асистента, розкриває особливості його взаємодії з учнями, учителями та батьками. У статті визначено специфіку освітніх потреб дітей із когнітивними порушеннями, до яких відносять труднощі в запам’ятовуванні, абстрагуванні, сприйманні інструкцій, підтриманні уваги, плануванні діяльності тощо. Акцент зроблено на бар’єрах, з якими стикаються такі здобувачі освіти у звичайному класі, та на важливості цілеспрямованої допомоги з боку асистента. Окрему увагу приділено труднощам, з якими стикається асистент учителя: недостатня чіткість у визначенні його ролі, відсутність спеціалізованої підготовки, психоемоційне навантаження, недооцінка з боку колег і суспільства.
The article reveals the urgent problem of organizing effective support for children with cognitive disabilities in the context of inclusive education in a modern primary school. The focus of the scientific analysis is the activity of a teacher’s assistant as a key figure in the team of psychological and pedagogical support for a child with special educational needs. The relevance of the topic is due to the transformation of the Ukrainian educational system towards child-centeredness and inclusiveness, which requires a rethinking of the roles of all participants in the educational process, including the teacher’s assistant. Against the backdrop of an increasing number of students with intellectual and cognitive difficulties, the support of an assistant is becoming not only desirable but also a necessary condition for a successful educational process. The author conducts a thorough analysis of the principles of the assistant’s activity, reveals the peculiarities of his/her interaction with students, teachers and parents. The article identifies the specifics of the educational needs of children with cognitive disabilities, which include difficulties in memorizing, abstracting, understanding instructions, maintaining attention, planning activities, etc. Emphasis is placed on the barriers faced by such students in the regular classroom and the importance of targeted assistance from an assistant. Particular attention is paid to the difficulties faced by a teacher’s assistant: lack of clarity in defining his or her role, lack of specialized training, psycho-emotional stress, and underestimation by colleagues and society.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Яковишина Т. В. Роль асистента вчителя в навчанні дітей з когнітивними порушеннями / Т. В. Яковишина // Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем’янчука. Серія: Педагогіка та психологія. - Рівне. - 2025. - № 3. - С. 333-339. |
| Ключові слова: | асистент вчителя, асистування в інклюзивному середовищі, вчитель початкових класів, здобувачі з когнітивними порушеннями, інклюзивна освіта, початкова школа; teacher’s assistant, assisting in an inclusive environment, primary school teacher, students with cognitive disabilities, inclusive education, primary school |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 376 Освіта, навчання, підготовка спеціальних груп осіб. Спеціальні школи |
| Підрозділи: | Педагогічний факультет > Кафедра педагогіки початкової, інклюзивної та вищої освіти |
| Користувач, що депонує: | Богдана Печончик |
| Дата внесення: | 15 Груд 2025 13:38 |
| Останні зміни: | 15 Груд 2025 13:38 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19467 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



