Баліка Л.М. та Бричок С.Б. та Філоненко Р.С. (2025) ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІН ПЕДАГОГІЧНОГО ЦИКЛУ. Педагогічна наука і освіта ХХІ століття, 2025 (№5). с. 99-109. ISSN 3006-6166
|
Текст
Баліка Л., Бричок С., Філоненко Р.,.pdf Завантажити (9MB) |
Анотація
У статті розкрито теоретико-методологічні засади організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти у процесі вивчення дисциплін педагогічного циклу. Обґрунтовано сутність самостійної роботи як цілеспрямованої, спланованої та організованої викладачем навчальної діяльнoсті, у межах якої здобувач вищої освіти самостійно опрацьовує матеріал, виконує пізнавальні та практичні завдання, аналізує, синтезує й узагальнює інформацію, створюючи власні освітні продукти. Зосереджено увагу на підходах до організації самостійної роботи – компетентнісному, діяльнісному, акмеологічному та особистісно орієнтованому, які забезпечують цілісність освітнього процесу та орієнтацію здобувача на розвиток професійної самостійності. Проаналізовано роль самостійної роботи у формуванні ключових компетентностей майбутніх учителів – когнітивної, комунікативної, методичної, дослідницької та рефлексивної. Охарактеризовано специфіку її організації у процесі вивчення дисциплін педагогічного циклу, де особливе значення мають форми самостійної діяльності, як-от: аналітичні огляди, рефлексивні щоденники, портфоліо, мікропроєкти, міні-дослідження тощо.
Визначено педагогічні умови ефективної організації самостійної роботи: формування внутрішньої мотивації до самонавчання, наявність інформаційно-методичного забезпечення, диференціація та індивідуалізація завдань, рефлексивно-аналітичний супровід здобувачів вищої освіти. Показано, що використання цифрових платформ (Google Classroom, Moodle, Canva, Padlet, Miro) сприяє індивідуалізації навчання, розвитку цифрової компетентності, забезпеченню зворотного зв’язку та підвищенню навчальної мотивації. Зроблено висновок, що самостійна робота є не лише формою навчальної діяльності, а інтегрованим механізмом професійного становлення, який формує готовність майбутнього педагога до безперервної освіти, творчої самореалізації та відповідального ставлення до власного професійного
розвитку.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Баліка Л. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти у процесі вивчення дисциплін педагогічного циклу / Л.Баліка, С.Бричок, Р.Філоненко // Педагогічна наука і освіта ХХІ століття : наук.-метод. журн. / М-во освіти і науки України, Рівнен. держ. гуманіт. ун-т; упоряд.: Г.П. Пустовіт; ред. кол.: Г.П.Пустовіт, Н.О.Остапчук та ін. Рівне : РДГУ, 2025. - С. 99-109. DOI: 10.35619/pse.vi5.121 |
| Ключові слова: | самостійна робота, здобувачі вищої освіти, педагогічні дисципліни, професійна компетентність, педагогічні умови, цифрове освітнє середовище |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів |
| Підрозділи: | Педагогічний факультет > Кафедра педагогіки початкової, інклюзивної та вищої освіти Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання Психолого-природничий факультет > Кафедра педагогіки, освітнього менеджменту та соціальної роботи |
| Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
| Дата внесення: | 26 Груд 2025 13:05 |
| Останні зміни: | 26 Груд 2025 13:05 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19620 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



