Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

У ЦАРСТВІ ЗАДУХИ: ЕМІГРАЦІЙНА МОДЕЛЬ БОРИСЛАВСЬКОГО ЦИКЛУ ІВАНА ФРАНКА

Шостак О.О. (2020) У ЦАРСТВІ ЗАДУХИ: ЕМІГРАЦІЙНА МОДЕЛЬ БОРИСЛАВСЬКОГО ЦИКЛУ ІВАНА ФРАНКА. Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових праць, 2020 (№ 1): Ч. ІІ. 186-197.. ISSN 2414-9594

[img]
Перегляд
Текст
Шостак О. У царстві Задухи еміграційна модель бориславського циклу Івана Франка.pdf

Завантажити (368kB) | Перегляд

Анотація

У статті проаналізовано бориславський цикл І. Франка в контексті «еміграційної» творчості письменника. Означений художній корпус репрезентує проблему внутрішньої міграції, пов’язаної із заробітчанством у сфері нафтового й озокеритного промислу на теренах Галичини. Тому зроблено спробу розглянути бориславський цикл як специфічну субтекстну периферію Франкового «еміграційного» тексту – авторської надтекстової структури, що об’єднує подібні за різними особливостями змістоформи твори на тему виїзду за кордон. Насамперед в аналізованому циклі чітко окреслено топоси батьківщини і чужини, що корелюють із біблійними образами раю та пекла і виступають знаковими маркерами міграційної теми. Антитеза цих топосів простежується на рівні промовистої колористики й акустики та нюансування відповідних запахів, що втілені передусім у пейзажних картинах. Особливо майстерно змальовано образ Борислава як пекла, містичного царства Задухи. Невід’ємна художня деталь галицької Каліфорнії – болото, що символізує ворожу чужину, безґрунтя, втрату моральних орієнтирів і належить до стійких топосівавторського «еміграційного» тексту. Важливе значення має образ землі, який десакралізується в індустріалізованому просторі, що засвідчує ревізію цінностей традиційного села й народження нової робітничої ідентичності, трансформованої з постаті мандрівника. Топос міста-пекла увиразнюють танатологічні мотиви й образи. Прикметно, що мортальний вимір притаманний і художньому онейросу текстів про Борислав. Зокрема, сновидіння персонажів – один із вагомих засобів психологізації. У творах актуалізовано й мотив рееміграції як спосіб порятунку з чужого краю і водночас повернення до власної сутності. Відтак, зважаючи на характерну мотивно-образну парадигму, бориславський цикл органічно вписується в «еміграційний» текст І. Франка та як периферійний субтекст розкриває ще один аспект проблеми – внутрішні міграційні процеси Східної Галичини.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Шостак О. О. У царстві Задухи: еміграційна модель бориславського циклу Івана Франка / О. О. Шостак // Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки : зб. наук. пр. - Запоріжжя, 2020. – № 1. - ч. II. – 186–197.
Ключові слова: «еміграційний» текст І. Франка, бориславський цикл, периферійний субтекст, внутрішня міграція, топос болота, танатологічні мотиви, сновидіння, колористика, психологізм
Тематика (за УДК): 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 82 Художня література. Літературознавство
Підрозділи: Факультет української філології > Кафедра української літератури
Користувач, що депонує: Редактор
Дата внесення: 17 Лют 2021 21:40
Останні зміни: 17 Лют 2021 21:40
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/4106

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу