Костолович М.І. (2023) ТОПОНІМІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В СУЧАСНІЙ ГЕОГРАФІЧНІЙ ОСВІТІ. Природнича освіта та наука, 2023 (Вип.2). с. 12-17. ISSN 2786-9113 (Online) ISSN 2786-9105 (Print)
|
Текст
Костолович М.І..pdf Завантажити (2MB) | Перегляд |
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність топонімічних досліджень в сучасній шкільній географічній освіті. Розкрито сутність, об’єктно-предметне поле та завдання топонімії. Акцентовано увагу на функціях географічних назв (номінативна, інформаційна, культурно-історична, естетична). Представлено основні класи топонімів за категоріями географічних об’єктів.
Зазначено, що топоніми є своєрідними пам’ятками історії та культури, мають значний культурний й ідеологічний вплив на формування світогляду учнів. Вивчення топонімічних територіальних систем розкриває культурологічні, краєзнавчі аспекти суспільного життя, що значно розширює уявлення учнів про історичний, географічний, політичний простір, і є важливим чинником становлення національної ідентичності. Наголошується на проблемі відновлення історичних назв географічних об’єктів, подолання агресивного втручання у топонімію України.
Залучення учнів до топонімічного пізнання шляхом топонімічних досліджень розглядається як складова освітнього процесу, що безпосередньо впливає на зміст і характер навчання географії, як ефективний засіб творчого розвитку, самореалізації учнів та підвищення їхньої географічної культури.
Аналіз навчальних програм з географії (5–9 класи) засвідчує впровадження елементів топоніміки в освітній процес. Важливе значення у формуванні топонімічних знань мають курси «Україна у світі: природа, населення» (8 клас), «Україна і світове господарство» (9 клас). Змістова складова уможливлює використання топонімічної інформації та проведення різноаспектних краєзнавчих розвідок.
Однак, зв'язок географії з топонімікою часто залишається поза увагою. Розкривають можливості для топонімічних досліджень робота туристсько-краєзнавчих гуртків, студій, авторських творчих лабораторій, майстерень; науково-дослідницька робота; ініціація проєктів, практична їх реалізація.
У цьому зв’язку окреслено основні етапи проведення топонімічних досліджень, збору топонімічної інформації, методи дослідження. Визначено основні напрями навчально-методичного супроводу топонімічних досліджень географічного змісту: розроблення методичних рекомендацій з основ топоніміки, дидактичних матеріалів, авторських програм, створення посібників, надання інформаційної та методичної допомоги вчителям, використання групових та індивідуальних форм роботи.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Костолович М.І. Топонімічні дослідження в сучасній географічній освіті / М.І. Костолович // Природнича освіта та наука. - 2023. - Вип. 2. - С. 12-17. |
Ключові слова: | Топоніміка, топонімічні дослідження, топоніми (географічні назви), методика топонімічних досліджень, дослідницька діяльність |
Тематика (за УДК): | 0 Загальний відділ > 00 Загальні питання науки та культури > 001 Наука та знання в цілому. Організація розумової праці > 001.8 Методологія 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови 9 Географія. Біографії. Історія > 91 Географія. Географічні дослідження Землі та окремих країн. |
Підрозділи: | Інститут психології та педагогіки > Психолого-природничий факультет > Кафедра екології, географії та туризму |
Користувач, що депонує: | О. В. Іванчук |
Дата внесення: | 11 Січ 2024 09:44 |
Останні зміни: | 11 Січ 2024 09:44 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/12276 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |