Mykhalchuk N. та Ivashkevych E. (2020) PARTS OF SPEECH WHICH CHARACTERIZE THE EMOTION OF “FEAR”. Актуальні проблеми філології та методики викладання гуманітарних дисциплін, 2020. с. 115-121.
Текст
VYKHALCHUK N., IVASHKEVYCH E., YATSJUKYK A..pdf Завантажити (2MB) |
Анотація
Метою статті є визначення ролі емоцій у концептуальній та лінгвістичній картинах світу українського та англійського населення. Для розв’язання поставлених в роботі завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.Доведено, що страх є однією з фундаментальних емоцій, яка виконує захисну функцію та супроводжується певними змінами діяльності вищої нервової системи, а саме: зміною частоти пульсу та дихання, показників артеріального тиску, роботи шлунку. Однак, слід зауважити, що почуття страху стимулює здатність реагувати на несприятливі фактори об’єктивної дійсності. Перебуваючи у найвищій точці емоційного збудження, людина шукає шляхи розв’язання проблеми, оскільки страх специфічно викривляє дійсність, накладаючи відбиток на характер її сприйняття та інтерпретації. У несприятливій ситуації людина прагне якнайшвидше позбавитись від стану безпорадності, наляканості мінімізувати дію загрожувального чинника. Ми можемо зробити висновок, що уявлення щодо емоції «страх» локалізуються у негативній асоціативно-образній зоні мовної картини світу. Показано, що організаційно емоціо-концептосфера являє собою сукупність ієрархічно упорядкованої парадигми, вербалізованої за допомогою лексичних та фразеологічних засобів емоційних концептів – “квантів” – структурованого знання щодо емоційного життя індивіда, які знаходяться один з одним у складних структурно-семантичних та функціональних відношеннях. Тому для дослідження природи емоціо-концептосфери надзвичайно важливо зрозуміти сутність емоційного концепту, описати і відобразити їхні складові, проаналізувати ті мовні засоби, якими вони репрезентуються. Обґрунтовано, що такий опис потребує врахування існуючих у соціокультурному житті спільноти психологічних, соціологічних і семіотичних факторів, що у сукупності утворюють загальнокультурний чинник, який детермінує формування та функціонування концептів як когнітивно-культурних явищ. Отже, у сучасній англійській мові категоріально різні аспекти одиниці fear фіксуються похідними словотвірними одиницями, які експлікують: стан індивіда; риси характеру індивіда; негативну оцінність об’єкта загрози; манеру поведінки тощо. Фрейм емоційного концепту страх, який містить дані декларативного характеру, відображає постійні та незмінні риси ситуації виникнення страху: поява загрози зумовлює виникнення страху, який виявляється у фізіологічних та поведінкових реакціях людини. Підсумовуючи зазначене вище, ми розглядаємо емоційний концепт страх як складну ядерно-периферійну конфігурацію знань про прототипові та не прототипові поняттєві, образні та ціннісні ознаки виникнення, переживання та усунення емоції страх. Зазначена конфігурація складає концептуальне підґрунтя, на якому вибудовується ядро значення різнорівневих одиниць-репрезентатів зазначеного емоці1ного концепту в сучасній англійській мові. Вона ж бере участь у формуванні ментальних просторів, які конструюються під час сприйняття фрагментів англомовних текстів, що описують ситуацію переживання героєм стану страху. Якщо інформативна структура емоційного концепту “відповідає” за денотативний аспект значення його номінантів, то їхній конотативний аспект фіксує місце концепту в англійській концептуальній картині світу. Статус у ній емоційного концепту страх зумовлюються відношенням етносу до корелюючої емоції. Йдеться про те, що маючи біологічне підґрунтя, страх отримує соціалізовану, національно-культурно обумовлену форму прояву, яка цілком базується на національно специфічному, оцінному відношенні людини до емоцій як соціалізованого феномену. Будучи основою емоційного концепту страх, зазначена емоція проектує особливості свого переживання на його семантичну структуру. Зокрема, соціалізованість страху, прояви якого є значною мірою нормативно детермінованими, зумовлює статус досліджуваного емоційного концепту як сутності глибоко аксіологічної, такої, що демонструє зв’язаність своїх значеннєвих елементів з національно забарвленими соціальними догмами та правилами, котрими емоція страх засуджується, а отже, повинна бути стримана і подавлена.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Mykhalchuk N. Parts of speech which characterize the emotion of “Fear” / N. Mykhalchuk, E. Ivashkevych, A. Yatsjuryk // Актуальні проблеми філології та методики викладання гуманітарних дисциплін. - Рівне, 2020. - С. 115-121. |
Ключові слова: | концепт «емоції», концептуальна та лінгвістична картини світу, емоційна концептосфера, когнітивно-культурні явища, концепт «страх», структуровані знання щодо емоційного життя людини |
Тематика (за УДК): | 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови |
Підрозділи: | Філологічний факультет > Кафедра практики англійської мови |
Користувач, що депонує: | Галина Тарасюк |
Дата внесення: | 27 Трав 2024 13:55 |
Останні зміни: | 27 Трав 2024 13:58 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/13455 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |