Ричагівська Ю.Є. та Волос Н.П. (2024) ХІАЗМ У ПОЕТИЧНОМУ МОВЛЕННІ ВАСИЛЯ СТУСА. Вісник Запорізького національного університету, 2024 (№2). с. 53-58. ISSN 2414-9594
![]() |
Текст
Ричагівська Ю.Є., Волос Н.П..pdf Завантажити (287kB) |
Анотація
Пропонована публікація присвячена одному з актуальних питань сучасного мовознавства – аналізу індивідуального стилю знакового в українському літературному просторі письменника Василя Стуса. Зауважено, що його твори досліджували в різних аспектах, проте доробок автора досі залишається важливим об’єктом мовознавчих студій, зокрема, в галузі стилістичного синтаксису. Дослідниці поставили собі за мету виявити специфіку синтаксично-стилістичної фігури хіазму в поетичному мовленні Василя Стуса та встановити її роль у творенні авторського стилю. У публікації хіазм трактований як складний прийом, що виникає на базі простіших синтаксичних засобів – повтору, паралелізму, порядку слів. Авторки наголосили на тому, що в розумінні фігури науковцями є певні розбіжності; запропонували огляд доступних класифікацій хіазматичних конструкцій; акцентували на структурно-композиційних можливостях хіазму; визначили його як обернено паралельне розміщення хоча б двох спільних позицій у суміжних фрагментах тексту. У поезії Василя Стуса виокремлені структурні типи хіазматичних одиниць, описані параметри цієї фігури з урахуванням вимог віршової строфи. Узагальненим результатом дослідження став висновок про переважання хіазму з мінімальною кількістю позицій у компонентах, проте відзначена й частотність фігур із багаточленними компонентами. Зі свого боку, багаточленність розглянута як чинник, що розширює можливості словопорядку. Проаналізовані також непоодинокі конструкції з двох суміжних фігур хіазму, які витворюють нові хіазматичні структури. Підсумовано, що активне функціювання хіазматичних одиниць у Стусових творах сигналізує про особливий статус цієї фігури в авторській строфі та засвідчує увагу поета до стилістичних ресурсів мови загалом. Констатовано, що у віршовій творчості Василя Стуса помітна тенденція до використання хіазму в одному мікроконтексті з іншими фігурами й синтаксичними прийомами. Напрями подальших досліджень можуть бути пов’язані з вивченням характеру семантичних трансформацій у структурах із семантико-граматичним хіазмом.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Ричагівська Ю. Є. Хіазм у поетичному мовленні Василя Стуса / Ю. Є. Ричагівська, Н. П. Волос // Вісник Запорізького національного університету. - 2024. - № 2. - С. 53-58. - DOI https://doi.org/10.26661/2414-9594-2024-2-7 |
Ключові слова: | ідіостиль автора, повтор, поетичне мовлення, порядок слів, стилістичний синтаксис, стилістична фігура, структурний паралелізм |
Тематика (за УДК): | 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 82 Художня література. Літературознавство |
Підрозділи: | Філологічний факультет > Кафедра української мови |
Користувач, що депонує: | Галина Тарасюк |
Дата внесення: | 17 Лют 2025 13:43 |
Останні зміни: | 17 Лют 2025 13:43 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/16892 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |