Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ЗНАНЬ ТА НАВЧАННЯ

Шульга М.А. та Кузнєцова І.В. та Поліщук Н.В. (2024) ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ЗНАНЬ ТА НАВЧАННЯ. Epistemological studies in Philosophy, Social and Political Sciences, 2024 (№7): 2. с. 115-123. ISSN 2618-1282

[img] Текст
Поліщук Н Epistemological studies in Philosophy, Social and Political Sciences_2024.pdf

Завантажити (523kB)

Анотація

У статті досліджується трансформаційний процес у філософії освіти, обумовлений впливом цифровізації, що потребує критичного переосмислення традиційних гносеологічних і онтологічних категорій. Розглядаються проблеми дихотомії між класичними освітніми парадигмами та новими підходами, що виникають у відповідь на цифрові інновації. Мета дослідження полягає в аналізі впливу цифрових технологій на структуру знань, інститути освіти та методи когнітивної взаємодії. Робота ґрунтується на методах постструктуралістського та реляційного аналізу, що дозволяють осмислити знання як контингентний і варіативний феномен. Використання полідискурсивного підходу дозволяє показати, як цифрові медіа змінюють не лише процес навчання, але й саму природу знання. Актуальність дослідження підкреслюється у контексті епістемологічного релятивізму, який виникає в епоху віртуалізації освіти.
У процесі дослідження встановлено, що знання більше не функціонує як статичний логос, а набуває статусу флуктуаційної та мережевої субстанції, що взаємодіє з суб’єктом через багатоканальні симуляції. Традиційна освітня ієрархія поступається місцем гіпертекстуальним та мультиагентним формам передачі знання, де автентичність і достовірність знання дедалі більше залежать від динамічних алгоритмічних і симулякричних конструкцій.
Практична значущість роботи полягає у визначенні нових аксіологічних імперативів освіти, орієнтованих на підвищення адаптивності та критичної рефлексивності суб’єкта. Запропоновано евристичні методики, спрямовані на розвиток когнітивної резистентності до інформаційної ентропії та на формування «гнучкого мислення», здатного до орієнтації у змінному цифровому середовищі.
У підсумку підкреслюється, що філософія освіти в епоху цифрової експансії зазнає глибоких онтологічних і епістемологічних змін, що перетворюють процес навчання на інтерактивний і багатовимірний феномен. Знання втрачає свою стабільність і перетворюється на серію когнітивних імпульсів, що постійно змінюють свою форму й структуру. Така еволюція потребує формування нового типу освітнього суб’єкта, здатного до інтеграції і критичної навігації у віртуально-дисперсних інформаційних середовищах. Відповідно, стаття пропонує фундаментальний аналіз та новітні підходи до філософії освіти, що відображають інтеграцію цифрових технологій як основу сучасного когнітивного процесу, підкреслюючи важливість гармонізації технократичних та гуманістичних елементів у навчальному дискурсі.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Шульга М.А Філософія освіти в цифрову епоху: трансформація знань та навчання / М.А.Шульга, І.В.Кузнєцова, Н.В.Поліщук // Epistemological studies in Philosophy, Social and Political Sciences. - 2024. - № 7 (2). - С. 115-123. DOI: 10.15421/342450
Ключові слова: симулякричне знання, цифровий суб’єкт, гіпертекстуальна освіта, адаптивне навчання, інформаційна ентропія, постструктуралістський підхід
Тематика (за УДК): 0 Загальний відділ > 00 Загальні питання науки та культури > 004 Комп'ютерна наука та технологія. Застосування комп'ютера. Оброблення даних > 004.9 Прикладні інформаційні (комп’ютерні) технології
1 Філософія. Психологія
3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 37.0 Основні види та принципи освіти
Підрозділи: Факультет історії, політології та міжнародних відносин > Кафедра філософії
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 25 Лют 2025 09:42
Останні зміни: 25 Лют 2025 09:42
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/17048

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу