Бондарев О. та Кузнєцов О. (2025) ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ І КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ. Інноватика у вихованні, 2025: Вип. 22. с. 253-267. ISSN 2411-4553
|
Текст
Бондарев О., Кузнецов О..pdf Завантажити (7MB) |
Анотація
У статті обґрунтовано, що професійна підготовка майбутнього педагога потребує переорієнтації з репродуктивної моделі навчання на інтерактивну, діяльнісну та комунікативно орієнтовану, що відповідає вимогам цифрової трансформації освіти. Методологічну основу дослідження становлять компетентнісний, діяльнісний, комунікативний, особистісно орієнтований і середовищний підходи, які у своїй сукупності забезпечують цілісність та ефективність професійного становлення педагога. Професійна компетентність розглядається як інтегративна характеристика особистості педагога, що поєднує когнітивні, діяльнісні, ціннісно-мотиваційні та рефлексивні складники й визначає готовність до ефективного виконання професійних функцій. Комунікативна компетентність трактується як здатність до конструктивної взаємодії, аргументованого діалогу, педагогічного партнерства та розвитку здобувачів освіти в умовах цифрового освітнього простору.
Розкрито систему організаційних форм, що сприяють формуванню професійних і комунікативних компетентностей: лекційно-практичні заняття з елементами кейс-методу, тренінги, міждисциплінарні модулі, педагогічна практика, тьюторські сесії, фасилітаційні зустрічі. Доведено ефективність застосування інтерактивних, проєктних, комунікативно-рефлексивних і цифрових методів навчання, які забезпечують формування в майбутніх педагогів навичок аналітичного мислення, комунікативної культури, критичного аналізу, емпатії та співпраці. Особлива увага приділена адаптації форм і методів до специфіки фахових дисциплін, зокрема підготовці майбутніх учителів математики та викладачів економіки. Підкреслено, що цифрове освітнє середовище університету створює умови для міжособистісної взаємодії, розвитку цифрової грамотності та професійної мобільності.
Доведено, що формування професійних і комунікативних компетентностей майбутніх педагогів має здійснюватися в умовах інтеграції традиційних і цифрових технологій, інноваційних методів навчання, рефлексії та педагогіки партнерства.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Бондарев О. Формування професійних і комунікативних компетентностей майбутніх педагогів у сучасному освітньому середовищі університету / О.Бондарев, О.Кузнєцов // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - 2025. - Вип.22. - С. 253-267. DOI: 10.35619/iiu.v1i22.713 |
| Ключові слова: | професійна компетентність, комунікативна компетентність, майбутні педагоги, цифрове освітнє середовище, інтерактивні методи, педагогічна освіта |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 37.0 Основні види та принципи освіти 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів |
| Підрозділи: | Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання |
| Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
| Дата внесення: | 22 Груд 2025 09:28 |
| Останні зміни: | 22 Груд 2025 09:28 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19598 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



