Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

СУЧАСНІ ПІДРУЧНИКИ З ФІЗИКИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК, ТЕНДЕНЦІЇ ТА НАПРЯМИ ОНОВЛЕННЯ

Левчук В.В. (2025) СУЧАСНІ ПІДРУЧНИКИ З ФІЗИКИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК, ТЕНДЕНЦІЇ ТА НАПРЯМИ ОНОВЛЕННЯ. Інноватика у вихованні, 2025: Вип. 22. с. 136-147. ISSN 2411-4553

[img] Текст
Левчук В..pdf

Завантажити (7MB)

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз сучасних підручників з фізики для закладів загальної середньої освіти України в історичному, методологічному та дидактичному аспектах. Схарактеризовано стан дослідженості проблеми. Простежено основні етапи розвитку вітчизняного підручникотворення – від перших спроб укладання навчальних посібників у XIX–XX ст. до сучасних компетентнісно орієнтованих, інтегрованих і цифрових форматів. Зазначено, що у кожному історичному періоді складалася власна модель підручника, яка відображала наукові, соціокультурні та педагогічні тенденції епохи. Наголошено, що нинішній етап розвитку освіти, зумовлений реформою «Нова українська школа», актуалізує потребу оновлення структури й змісту шкільних підручників з фізики відповідно до вимог компетентнісного, діяльнісного та STEM-орієнтованого підходів. Проведений аналіз сучасних підручників засвідчив їх відповідність Державному стандарту базової середньої освіти (2020) та Типовим освітнім програмам, проте водночас виявлено проблеми надмірної теоретизації змісту, недостатнього розвитку дослідницьких і практичних умінь учнів, обмеженої інтерактивності та інклюзивності. Обґрунтовано доцільність створення STEM-орієнтованих, модульно-інтегрованих і цифрово підтриманих підручників нового покоління, які б поєднували традиційні друковані та мультимедійні формати, сприяли розвитку критичного мислення, дослідницьких компетентностей і формуванню цілісної природничо-наукової картини світу.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Левчук В. Сучасні підручники з фізики для закладів загальної середньої освіти України: історичний розвиток, тенденції та напрями оновлення / В.Левчук // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - 2025. - Вип.22. - С. 136-147. DOI: 10.35619/iiu.v1i22.693
Ключові слова: підручник з фізики, шкільна фізична освіта, підручникотворення, компетентнісний підхід, Нова українська школа, STEM-освіта, інтеграція, цифрові ресурси, методичний апарат, інноваційні тенденції
Тематика (за УДК): 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 373 Види загальноосвітніх шкіл
5 Математика. Природничі науки > 53 Фізика
Підрозділи: Факультет документальних комунікацій, менеджменту, технологій та фізики > Кафедра фізики, астрономії та методики викладання
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 22 Груд 2025 12:14
Останні зміни: 22 Груд 2025 12:14
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19604

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу