Левчук В. (2025) КОНЦЕПТИ ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІЙНОГО АПАРАТУ ПІДРУЧНИКА З ФІЗИКИ ТА ЙОГО НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. Педагогічна наука і освіта ХХІ століття, 2025 (№5). с. 229-243. ISSN 3006-6166
|
Текст
Левчук В..pdf Завантажити (11MB) |
Анотація
Статтю присвячена теоретико-методологічному аналізу тенденцій розвитку підручникотворення з фізики в Україні у контексті сучасних освітніх реформ. Актуальність дослідження зумовлено впровадженням Концепції Нової української школи, оновленням державних стандартів освіти та потребою переходу до компетентнісно орієнтованої моделі навчання. Основну увагу приділено висвітленню педагогічних феноменів, що поєднують інформаційні, дидактичні, культурологічні та виховні функції. На основі аналізу праць провідних українських дослідників (С. Гончаренко, О. Ляшенко, М. Головко, Н. Сосницька та ін.) визначено еволюцію понятійно-категорійного апарату підручника з фізики, його роль у формуванні наукового світогляду й розвитку ключових компетентностей здобувачів загальної середньої освіти. Обґрунтовано доцільність застосування особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного, інтеграційного та диференційованого підходів у процесі створення сучасного підручника. Запропоновано розглядати процес підручникотворення крізь призму трьох взаємопов’язаних етапів – акомодації, організації та трансляції навчального змісту. Акцентовано увагу на значенні модульної структури як чинника оптимізації змісту фізичної освіти та посилення міжпредметних зв’язків. Підкреслено важливість узгодження інваріантних (інформаційної, трансформаційної, мотиваційної) і варіативних (дослідницької, самоосвітньої, компетентнісної) функцій підручника з фізики. Зроблено висновок, що сучасне підручникотворення в галузі фізичної освіти є не лише дидактичною, а й культурно-ціннісною діяльністю, спрямованою на формування цілісної наукової картини світу та розвиток пізнавальної самостійності учнів відповідно до викликів Нової української школи.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Левчук В. Концепти понятійно-категорійного апарату підручника з фізики та його науково-методичного забезпечення / В.Левчук // Педагогічна наука і освіта ХХІ століття : наук.-метод. журн. / М-во освіти і науки України, Рівнен. держ. гуманіт. ун-т; упоряд.: Г.П. Пустовіт; ред. кол.: Г.П.Пустовіт, Н.О.Остапчук та ін. Рівне : РДГУ, 2025. - С. 229-243. DOI: 10.35619/pse.vi5.131 |
| Ключові слова: | концепт, поняття, понятійно-категорійний апарат, зміст, підручник з фізики, науково-методичне забезпечення, учень/учениця |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 373 Види загальноосвітніх шкіл 5 Математика. Природничі науки > 53 Фізика |
| Підрозділи: | Факультет документальних комунікацій, менеджменту, технологій та фізики > Кафедра фізики, астрономії та методики викладання |
| Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
| Дата внесення: | 27 Груд 2025 18:54 |
| Останні зміни: | 27 Груд 2025 18:54 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19628 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



