Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНИХ ОЦІНОК В СИСТЕМІ «СТАРШОКЛАСНИК-ВЧИТЕЛЬ»

Безлюдна В.І. та Павелків В.Р. та Осьмак Л.П. (2020) ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНИХ ОЦІНОК В СИСТЕМІ «СТАРШОКЛАСНИК-ВЧИТЕЛЬ». Психологія: реальність і перспективи, 2020 (Вип.14). с. 27-34. ISSN 2518-7503

[img]
Перегляд
Текст
Безлюдна В., Павелків В., Осьмак Л..pdf

Завантажити (6MB) | Перегляд

Анотація

Стаття присвячена висвітленню однієї із центральних умов успішності навчання і навчальної діяльності підлітків – налагодженню продуктивних взаємозв’язків із учителем. Основою цього процесу є співпадіння системи уявлень про партнера по взаємодії у кожного із учасників навчально-виховного процесу. Об’єктивність соціально-перцептивного сприйняття, відсутність упереджень та стереотипових приписів забезпечують побудову продуктивних стосунків між вчителем і учнем. В емпіричному дослідженні брали участь 49 старшокласників та 10 вчителів. Перевірялася узгодженість соціально-перцептивних оцінок за основними особистісними якостями підлітків, що беруть участь у побудові стосунків. Встановлено, що за показником визнання перцептивно-інтерактивної компетентності простежується не лише низький рівень сформованості якості, а й наявність розбіжності у її взаємо- та самооцінуванні. Серед шести характеристик комунікативно-перцептивної компетентності найнижчі показники отримані за шкалою соціальної адаптованості. Високі оцінки отримані за показником стійкість емоційних станів учнів та їх взаємоузгодженість у позиціях обох учасників навчального процесу.
Питання стереотипізації сприйняття та упереджень простежено в дослідженні шляхом аналізу образу ідеального учня. На основі співставлення уявлень представників двох вибірок щодо шести інструментальних типів успішного учня встановлено наявність суттєвих відмінностей у системі соціально-перцептивних установок: педагоги зорієнтовані на визнання схильності учня до творчого підходу у навчанні, учні - на виокремлення мотиваційно-трудової складової навчальної діяльності. За результатами проведеного дослідження встановлено, що взаємо- і самооцінювання соціально-значущих якостей старшокласників в цілому взаємоузгоджені, хоча їх рівневі показники вказують на наявність вищої критичності у підлітковому сприйманні.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Безлюдна В.І. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНИХ ОЦІНОК В СИСТЕМІ «СТАРШОКЛАСНИК-ВЧИТЕЛЬ» / В.І.Безлюдна, В.Р.Павелків, Л.П.Осьмак // Психологія: реальність і перспективи : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. - Рівне : РДГУ, 2020. - Вип. 14. - С. 27-34.
Ключові слова: перцептивно-інтерактивна компетентність, упередження, оцінки, взаємооцінки, соціально-перцептивне сприйняття,старшокласники, якості особистості
Тематика (за УДК): 1 Філософія. Психологія > 159.9 Психологія
3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 371 Організація системи освіти та виховання. Шкільна організація
Підрозділи: Інститут психології та педагогіки > Психолого-природничий факультет
Користувач, що депонує: Редактор
Дата внесення: 12 Трав 2020 12:46
Останні зміни: 12 Трав 2020 12:46
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/198

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу