Вєтрова І. та Потапчук С. та Вєрьовкіна О. (2023) ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ВМІННЯ ПЛАНУВАТИ УРОК АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ. Інноватика у вихованні, 2023: Вип. 17. с. 183-194.
|
Текст
Вєтрова І., Потапчук С., Вєрьовкіна О..pdf Завантажити (7MB) | Перегляд |
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі організації максимально ефективного сучасного уроку англійської мови, що вимагає від учителя уміння планувати свою педагогічну діяльність загалом і конкретний урок зокрема. Розглянуто проблему формування таких умінь студентами-бакалаврами педагогічного університету. У статті проаналізовано, як майбутні вчителі іноземної мови оволодівають теоретичною основою планування під час вивчення навчальної дисципліни «Методика викладання англійської мови» впродовж дев’яти занять спеціального розділу. Зазначено, що такий курс має практичну спрямованість; у ньому представлено інтерактивні прийоми навчання та висвітлено в поєднанні зі спостереженнями в школі під час проходження здобувачами освіти практики. Проаналізовано 40 планів уроків англійської мови, підготовлені 20 здобувачами освіти під час педагогічної практики у закладі загальної середньої освіти. У таблиці викладено проблемні аспекти написання плану-конспекту. Результати дослідження засвідчують, що до завершення проходження активної практики рівень сформованості умінь планування покращився в більшості випадків. З’ясовано, що співпраця з досвідченими вчителями, наставниками, рефлексія власного досвіду вчителювання є сприятливими умовами для майбутніх учителів під час подолання труднощів написання правильного плану-конспекту року англійської мови.
The article is devoted to the lesson planning problem. The relationship between the quality of a lesson plan and an effective teaching-learning process is widely acknowledged by researchers and educators. Therefore, developing preservice teachers' planning skills is considered key to raising effective teachers. Organizing the most effective modern English lesson requires the teacher to be able to plan his/her pedagogical activity, in particular, a specific lesson plan. The article deals with the problem of developing such skills by bachelor's students of a pedagogical university. First, the authors analyzed how future foreign language teachers master the theoretical basis of planning while studying the discipline “Methods of Teaching English”. The students cover nine lessons in a special section. Its content includes Reasons and needs for planning, Factors influencing the planning, Contemporary approaches to lesson planning, Ways of formulating aims, objectives, and learning outcomes of a lesson or a lesson sequence, Different models for a lesson plan, Critical evaluation of readily available lesson plans, etc. It was noted that such a course has a practical orientation, uses interactive teaching methods, and is taught in combination with observations at school during passive practice. It was indicated that the student teachers go through active practice while planning a lesson that is relatively structured and follows closely the format provided for them by the university. The authors focus on the main parts of a lesson plan: Class Profile, Lesson Aims, Outcomes for Students, Anticipated Problems / Solutions, Personal Objectives, Materials, Stage, Stage Aims, Timing, Interaction Pattern, and Procedure. The article analyzes 40 English lesson plans prepared by 20 students during their active pedagogical practice at school. The table outlines the problematic aspects of designing a written lesson plan that the students encountered. The findings of the research revealed that preservice teachers are aware of the importance of planning lessons; however, they found some difficulties during their planning. The results of the study showed that by the end of the active practice, the level of planning skills had improved in most of these markers. The study concluded that cooperation with experienced teachers and university mentors, and reflection on their own teaching experience become favorable conditions for future teachers to overcome difficulties in writing a competent English lesson plan. The authors recommend increasing attention to the preparation of future teachers before they start working at school. Elements of teaching theoretical material to students of pedagogical institutions of higher education should be largely assimilated with the process of practice.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Вєтрова І. Проблема формування вміння планувати урок англійської мови / І. Вєтрова, С. Потапчук, О. Вєрьовкіна // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - Рівне, 2023. - Вип. 17. - С. 183-194. |
Ключові слова: | планування, урок англійської мови, план-конспект уроку, практика в школі, професійна підготовка майбутнього вчителя англійської мови; planning, English lesson, lesson plan, school practice, professional training of future English teachers |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови |
Підрозділи: | Філологічний факультет > Кафедра практики англійської мови |
Користувач, що депонує: | Богдана Печончик |
Дата внесення: | 02 Жов 2023 08:28 |
Останні зміни: | 02 Жов 2023 08:28 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/11766 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |