Шульжук Н.В. (2024) ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ДИДАКТИЧНА ТЕКСТОЛОГІЯ» У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ФІЛОЛОГА. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024 (Т. 4): Вип. 72. с. 126-131. ISSN 2308-4855, 2308-4863
Текст
Шульжук Н..pdf Завантажити (4MB) |
Анотація
У статті обґрунтовано доцільність в освітньо-професійній програмі підготовки вчителя-філолога курсу «Дидактична текстологія», покликаного на основі системно-структурного мовознавства, аналізу теоретичних і практичних здобутків його сучасних галузей, а також провідних лінводидактичних парадигм сформувати відповідну педагогічну концепцію навчання української мови у ЗЗСО на комунікативно-прагматичних засадах.
У працях українських дослідників представлені різні аспекти вивчення наукового тексту – лінгвістичний, комунікативно-прагматичний, методичний та ін. Тоді як «Дидактична текстологія» орієнтує здобувачів вищої освіти на формування вмінь застосовувати ефективні прийоми адаптації наукового тексту, укладати полікодові науково-навчальні тексти й добирати дидактичні, уміло послуговуватись текстовими парафразами, комунікативно-прагматичними стратегіями і відповідними метакомунікативами. Тобто предметом вивчення стає комунікативна подія, матеріальне втілення якої у навчально-педагогічному дискурсі (НПД) – текст.
Діалогічна інтерпретація тексту уможливлює визначити призначення НПД – вибудувати у процесі навчання когнітивно-комунікативний простір, у якому виокремлено три суб’єкти знань зі своїм тезаурусом – автори підручника, вчитель та учень. Тому предметом аналізу стають не лише навчальні тексти, а й конверсаційні (розмовні), за допомогою яких учитель корегує комунікативну взаємодію з учнями. Важливою виявляється й інформація про основні макростратегії в НПД, що забезпечують репродуктивну діяльність учня та ініціюють діалогічну, про допоміжні мікростратегії, спрямовані на створення сприятливого психологічного мікроклімату, про метакомунікативи, які дозволяють гармонізувати навчально-педагогічну комунікацію, а також про переваги гіпертекстової організації НПД та педагогічної імпровізації. Отже, предмет вивчення «Дидактичної текстології» – поліфункційна і багатопланова природа тексту як мовного, комунікативного та культурного феномена
у складі НПД.
Тип елементу: | Стаття |
---|---|
Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Шульжук Н. Зміст навчальної дисципліни "Дидактична текстологія" у системі підготовки філолога / Н.Шульжук // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогоб. держ. пед. ун-ту ім.І.Франка. - Дрогобич, 2024. - Вип. 72. - Т. 4. - С. 126-131. |
Ключові слова: | навчально-педагогічний дискурс, навчальні та дидактичні тексти, комунікативно-прагматичні стратегії, дидактична текстологія |
Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови |
Підрозділи: | Факультет української філології > Кафедра стилістики та культури української мови |
Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
Дата внесення: | 10 Черв 2024 10:05 |
Останні зміни: | 10 Черв 2024 10:05 |
URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/13623 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
Перегляд елементу |