Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ КАНОНІВ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Гумінська О.О. та Тарківська-Нагиналюк О.Д. (2024) ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ КАНОНІВ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, 2024: Вип. 1. с. 19-25.

[img] Текст
2024 Гумінська_Тарківська-Нагиналюк Практичні аспекти вивчення канонів.pdf

Завантажити (348kB)

Анотація

У статті розглянуто поняття «канон» як форма імітаційної поліфонії, як музичний твір, частина твору, як засіб композиторського розвитку. Виразні можливості канону криються у максимальній єдності голосів, концентрованому втіленні образу. Але особливим аспектом є питання опрацювання канонів у процесі вивчення курсів фахової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва.
Автори розглядають канон під різним кутом зору історико-теоретичних дисциплін. Це – історичні, музикознавчі факти, видові ознаки, правила побудови тощо. Практичні аспекти вивчення канонів майбутніми вчителями музичного мистецтва у статті розкрито з огляду на дисципліни «Поліфонія», «Сольфеджіо», «Методика музичного виховання», «Хоровий клас та практикум роботи з хором» і «Виробнича (педагогічна) практика». Так, у курсі «Поліфонії» студенти вчаться писати канони, на заняттях сольфеджіо, хору – сольфеджують їх, виконують із текстом. Виконання канонів розвиває навички поліфонічного слуху, розширює інтонаційний запас музиканта. А канони строгого стилю з дидактичними текстами стають хоровим репертуаром уроків та позаурочних занять.
Висвітлено власний досвід роботи над каноном у курсі «Методики музичної освіти»: аналіз методичної літератури, підбір та систематизація вокальних та інструментальних канонів, вивчення навчального матеріалу підручників «Мистецтво» щодо використання канонів на уроках музичного мистецтва. Описано етапи опрацювання канону: етап засвоєння ритму канону (речитація тексту, виконання ритму звучними жестами, шумовими інструментами), етап засвоєння мелодії (виконання мелодії унісоном, спів двоголосся з учителем, із солістами), етап ігрового, пластичного виконання канону (виконання образних, ігрових рухів, рухів у просторі, музикування мелодії і супроводу). Ці етапи є не лише прикладом розучування пісні, роботи над чистотою інтонації, розвитком слухового самоконтролю, навичок слухання своєї та іншої партії, а й зразком виконання ритмічного та мелодичного рисунку у різних формах: через рухи, гру, музикування, творчість.
Підкреслено головний практичний аспект: опрацювання з майбутніми вчителями музичного мистецтва теоретичних, методичних аспектів вивчення канону є основою організації музично-виконавської діяльності з учнями в закладі загальної середньої освіти під час виробничої (педагогічної) практики.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Гумінська О.О. Практичні аспекти вивчення канонів майбутніми вчителями музичного мистецтва / О.О.Гумінська, О.Д.Тарківська-Нагиналюк // Мистецька освіта та розвиток творчої особистості. - 2024. - Вип. 1. - С. 19-25.
Ключові слова: канон, імітаційна поліфонія, хоровий спів, методика роботи над каноном, виробнича (педагогічна) практика
Тематика (за УДК): 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 373 Види загальноосвітніх шкіл
3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів
7 Мистецтво. Архітектура. Ігри. Спорт > 78 Музика > 781 Теорія музики. Загальні питання
Підрозділи: Інститут мистецтв > Кафедра історії, теорії музики та методики музичного виховання
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 06 Груд 2024 07:47
Останні зміни: 06 Груд 2024 07:47
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/15124

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу