Інституційний репозитарій
Рівненського державного гуманітарного університету

ДУХОВНА ОСВІТА В ЧЕСЬКІЙ ТА НІМЕЦЬКІЙ СПІЛЬНОТАХ ВОЛИНІ У ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Лелюх С. (2024) ДУХОВНА ОСВІТА В ЧЕСЬКІЙ ТА НІМЕЦЬКІЙ СПІЛЬНОТАХ ВОЛИНІ У ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Інноватика у вихованні, 2024: Вип. 20. с. 198-200. ISSN 2411-4553

[img] Текст
Лелюх С..pdf

Завантажити (4MB)

Анотація

У статті схарактеризовано особливості духовної освіти дітей та молоді чеської і німецької спільнот Волині у ХІХ – на початку ХХ століття. Встановлено, що в цих спільнотах був репрезентований лише початковий та позаінституційний (навчання релігії в родинах та завдяки діяльності громадських просвітительських товариств) рівень духовних закладів освіти. Визначено, що найбільш характерною рисою німецької громади Волині була її соціокультурна замкнутість, наслідком чого стала розбудована колоністами модель німецького шкільництва (початкової та середньої ланки), що ґрунтувалася на лютеранській чи римо-католицькій релігії, якої дотримувалися німці Волині. Упродовж усього періоду перебування у волинському краї німці-колоністи покладалися у навчанні та вихованні дітей на релігію й церкву, тому весь процес освіти вирізнявся духовно-релігійним характером. У німецьких парафіяльних школах діти вивчали, крім суто релігійних дисциплін, латину й німецьку мову, арифметику, письмо, географію, історію, музику й спів. Проте імперська влада подбала, щоб світські предмети викладалися російською мовою; російська також була одним з основних предметів у колоністських школах. Доведено, що в шкільництві німецьких колоністів велику роль відігравали релігійні практики: цілий суботній день присвячувався т.зв. «конфірмаційним інструкціям», тобто читанню й обговоренню релігійних текстів; неділя, крім того, передбачала «читацькі служіння» та проведення різноманітних релігійних обрядів – хрестин, відвідання людей похилого віку та хворих, сповіді й причастя.Встановлено, що духовна освіта у початкових школах чеської громади Волині зводилася до вивчення російсько-чеського письма, читання російською та чеською мовами, російської історії, арифметики, священної історії та молитов. Упродовж ХІХ століття більшість чеських шкіл були трансформовані на церковнопарафіяльні російські школи, а церкви чехів стали православними храмами.

Тип елементу: Стаття
Додаткова інформація (бібліографічний опис): Лелюх С. духовна освіта, духовний заклад освіти, чеська спільнота, німецька спільнота, Волинь / С.Лелюх // Інноватика у вихованні. - 2024. - Вип. 20. - С. 198-210.
Тематика (за УДК): 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля
8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 82 Художня література. Літературознавство
Підрозділи: Інститут психології та педагогіки > Педагогічний факультет > Кафедра теорії і методики виховання
Користувач, що депонує: Ірина Гаврилюк
Дата внесення: 13 Груд 2024 07:26
Останні зміни: 13 Груд 2024 07:26
URI: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/15276

Необхідні дії (обов’язкова авторизація)

Перегляд елементу Перегляд елементу