Mykhalchuk N. та Ivashkevych E. та Karlova T. та Bihunov D. (2025) ARGUMENTATIVE AND SCIENTIFIC DISCOURSE AND THEIR INNOVATIVE IMPLEMENTATION INTO STUDYING ENGLISH IN HIGHER SCHOOL. Інноватика у вихованні, 2025: Вип. 21. с. 42-53. ISSN 2411-4553
|
Текст
Н.Михальчук, Ернест Івашкевич, Т.Карлова, Д.Бігунов.pdf Завантажити (6MB) |
Анотація
Argumentative and scientific discourse in their scientific paradigm focus on two basic, intertwined concepts – the meaning and the activity. Argumentative and scientific discourse is the core of a purely activity approach according to the people’s speech, a global analysis of purposeful human use of sound structures, such as segmental and prosodic speech units, tokens, word forms, schemes, phrases and sentences, different types of elementary speech acts and their complexes, communicative moves as chains, discourses of different types, etc. Thus, having had such a wide field of scientific research, argumentative and scientific discourse is actualized on two levels of its analysis – a superficial (symbolic) level and a deep (cognitive-semantic) one. Thus, argumentative and scientific discourse imply the subjective-activity space of the addressee (his/her pragmatic attitudes, deixis, features of quasi-communication), performativity, the theory of speech acts, various explicit and implicit ways of organizing the language code by the subjects of communication (press position, implication, implicative scripts, maxims of cooperative interaction of partners of communication, indirect speech acts, conditions of productivity and success of the process of communication in general); theoretical and applied aspects of relevance; psycholinguistic principles and mechanisms of communication; some aspects of the theory of speech interaction and conversational speech.
| Тип елементу: | Стаття |
|---|---|
| Додаткова інформація (бібліографічний опис): | Argumentative and scientific discourse and their innovative implementation into studying english in higher school / N.Mykhalchuk, E.Ivashkevych, T.Karlova, D.Bihunov // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. - 2025. - Вип.21. - С. 42-53. DOI: 10.35619/iiu.v1i21.667 |
| Ключові слова: | argumentative discourse, scientific discourse, pragmatic attitudes, deixis, features of quasi-communication, implicative scripts, maxims of cooperative interaction of partners of communication, indirect speech acts |
| Тематика (за УДК): | 3 Суспільні науки > 37 Освіта. Виховання. Навчання. Дозвілля > 378 Вища освіта. Університети. Підготовка наукових кадрів 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство > 81 Лінгвістика. Мовознавство. Мови |
| Підрозділи: | Філологічний факультет > Кафедра теорії і практики іноземних мов та методики викладання |
| Користувач, що депонує: | Ірина Гаврилюк |
| Дата внесення: | 17 Груд 2025 12:50 |
| Останні зміни: | 17 Груд 2025 12:50 |
| URI: | http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/19496 |
Необхідні дії (обов’язкова авторизація)
![]() |
Перегляд елементу |



